Uutiset 2019

26.11.2019 11.00

Joulu 39 on kunnianosoitus maamme veteraaneille

Joulu 39 -esitys nähdään jälleen tänä vuonna useissa Pirkanmaan kirkoissa marras–joulukuussa. – Esitys kunnioittaa ja kiittää sotiemme veteraaneja ja sitä työtä, jonka he ovat tehneet maamme hyväksi. Ei ole itsestäänselvyys, että saamme asua näin hyvässä maassa, miettii teatterinjohtaja Panu Raipia, joka on käsikirjoittanut ja ohjannut draamallisen kirkkokonsertin.

Joulu 39 -esityksen näyttelijät esiintymisasuissaan.
Joulu 39 on draamallinen kirkkokonsertti, jossa näyttelevät Petra Karjalainen, Aku Sajakorpi ja Enni Leino. Panu Raipia (vas.) toimii näytelmän kertojana. Esitys nähdään Tampereella Messukylän kirkossa 30. marraskuuta, jolloin tulee kuluneeksi 80 vuotta talvisodan alkamisesta. Kuva: Harri Hinkka
Joulu 39
syntyi jo vuonna 2012, ja sitä esitettiin kirkoissa ympäri maatamme.

Raipia halusi herättää näytelmän eloon tänä syksynä, koska talvisodan alkamisesta tulee kuluneeksi 80 vuotta 30. marraskuuta.

– Vaikka teos sijoittuu sota-aikaan, sen tarinaan on edelleen mahdollista samaistua. Ympäri maailmaa soditaan jatkuvasti. Läheisen ihmisen menettämisen mahdollisuus on aina olemassa elämässämme, pohtii Raipia.

”Toivottavasti nähdään vielä tässä maailmassa.”

Idea näytelmään syntyi, kun Raipia sai lukea ystävänsä vanhempien sota-ajan kirjeenvaihdon.

– Sain luvan kirjoittaa näytelmään katkelmia kirjeistä. Niistä huokuvat koti-ikävä ja molemminpuolinen kaipaus. Rukouksin on turvauduttu Jumalaan. Kirjeitä lukiessani mielessäni alkoivat soida monet tutut virret ja hengelliset laulut, muistelee Raipia.

Rakastettujen laulujen lisäksi esityksen helmiä on runo Talvisodan joulu, jonka on kirjoittanut rovasti Ilmari Mustonen, Oriveden entinen kirkkoherra.

Näytelmä kertoo siitä, miten sota vaikuttaa yhden perheen elämään.

– Päähenkilö on 8-vuotias tyttö, joka ikävöi rintamalla olevaa isäänsä. Hän pettyy katkerasti, kun isä ei pääsekään kotiin viettämään joulua perheen kanssa, kertoo Raipia, jonka oma äiti oli 8-vuotias vuonna 1939, talvisodan syttyessä.

Raipian mukaan luvassa on tunteikas ja hieno esitys, sillä rooleissa esiintyvät alan huippuammattilaiset. Vanhempina ovat näyttelijä-laulaja Petra Karjalainen ja näyttelijä-laulaja Aku Sajakorpi. Perheen tytärtä esittää 8-vuotias Enni Leino, ja Panu Raipia toimii näytelmän kertojana. Lauluja säestää pianisti Dora Lukacs.

Tunnin mittaiseen esitykseen saa osallistua myös yleisö, sillä yhteislauluina lauletaan virret Enkeli taivaan ja Maa on niin kaunis.
Esityksen ovat tuottaneet Ransu ry ja Viinikan Filmi Oy. Osa esityksen tuotosta menee hyväntekeväisyysyhdistys Ransulle ry:lle, joka toimii lasten, nuorten ja vanhusten hyväksi.

Teksti: Kirsi Airikka

• Joulu 39 -draamallinen kirkkokonsertti 30.11. kello 18 Messukylän kirkossa.
Muita esityksiä:
  • 30.11. klo 13 Lempäälän kirkko