Uutiset 2019

18.11.2019 12.36

Kirkolle valitaan uudet päättäjät helmikuussa

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon kirkolliskokousvaalit ja hiippakuntavaltuustojen vaalit järjestetään 11. helmikuuta 2020. Toimikausi on neljä vuotta, 1.5.2020–30.4.2024. Ehdokasasettelu päättyi 15.11.

Valtuuutetut istumassa valtuustosalissa.
Kirkolliskokous kokoontui marraskuun alussa Turussa viimeisen kerran ennen vaaleja. Kuva: kirkon kuvapankki/Aarne Ormio
Kirkon ylin toimielin kirkolliskokous käsittelee oppia ja työtä sekä kirkon lainsäädäntöä, hallintoa ja taloutta. Siihen valitaan 96 edustajaa, joista 32 on pappeja ja 64 maallikoita. Paikojen jakautuminen perustuu hiippakuntien seurakuntien jäsenmääriin.

Tampereen hiippakunnasta kirkolliskokoukseen valitaan 12 edustajaa, joista  neljä on pappeja ja ja kahdeksan maallikkoita.

Hiippakuntavaltuusto edistää kirkon tehtävän toteutumista hiippakunnassa ja sen seurakunnissa. Sillä on oikeus tehdä esityksiä kirkolliskokoukselle. Valtuustoon valitaan 14 maallikkojäsentä ja seitsemän pappisjäsentä.

Kirkolliskokousedustajien ja hiippakuntavaltuuston jäsenten vaalien ehdokasasettelu päättyi 15.11. klo 16.

Alustavat tiedot kirkolliskokousvaalin ehdokkaista tulevat vaalien verkkosivuille, kun tiedot on saatu hiippakunnista. Vaalilautakunnat laativat viralliset ehdokaslistojen yhdistelmät 15.12. Tällöin ehdokkaat saavat myös numerot.

Ehdokkaat esittäytyvät verkkosivuilla

Kirkon viestintä avaa tammikuussa 2020 kirkolliskokousvaalien ja hiippakuntavaltuustovaalien ehdokkaille Ehdokasgalleria-verkkosivuston, jossa ehdokkaat voivat esittäytyä ja kertoa, miksi ovat lähteneet ehdolle vaaleissa.

Kirkolliskokousvaaleissa pappisjäsenten ja -edustajien vaaleissa ovat äänioikeutettuja hiippakunnan papit. Maallikkojäsenten ja -edustajien vaaleissa ovat äänioikeutettuja kirkkovaltuuston tai seurakuntaneuvoston ja yhteisen kirkkovaltuuston maallikkojäsenet.