Uutiset 2019

11.4.2019 15.55

Kohti Getsemanea, hiljaisen viikon ahtikirkot

Pääsiäistä edeltävää viikkoa kutsutaan nimellä hiljainen viikko, ja silloin kuljetaan Jeesuksen elämän viimeisten hetkien matkassa. Tampereen seurakuntien ahtikirkoissa voi hiljentyä muistelemaan viikon tapahtumia.

Taustaltaan syvän sinisessä lasimaalauksessa on kuvattuna Jeesus ristillä.
Aleksanterin kirkon hiljaisen viikon iltajumalanpalveluksissa saarnaa Hilkka Olkinuora. Maanantain 15.4.  teemana on usko, Jeesus Getsemanen puutarhassa Luuk. 22:39-62, tiistaina 16.4. toivo, Jeesus tutkittavana Luuk. 22:63 - 23:12 ja keskiviikkona 17.4. rakkaus, Jeesus tuomitaan Luuk. 23:13-31.  Ahtikirkot alkavat kello 18.

Musikaalliset ahti-illat

Hiljaisen viikon musiikillisissa ahti-illoissa johdatellaan hiljaisen viikon tapahtumiin musiikin ja Raamatun tekstien avulla.

Tiistaina 16.4. Viinikan kirkon musiikillisessa ahtikirkossa klo 19 kuullaan Martti Syrjäniemen soittamana hiljaisen viikon teeman mukaisia urkukoraaleita tekstien lomassa.

Pispalan kirkon ahti-illassa  tiistaina 16.4.klo 19 Vox Cor –lauluyhtye ja Elina Peura kertovat lauluin, sävelin ja sanoin Kristuksen kärsimystiestä.

Ohjelman vanhimmat sävelmät tulevat kaukaa keskiajalta ja uusimmat meidän elinajaltamme. Ave verum corpus –laulu (Oi terve siunattu), jossa tiivistyy Kristuksen kärsimys, kuullaan E. Elgarin ja W.A. Mozartin sävellyksinä. Muista säveltäjistä voi mainita mm. H.  Hammarströmin ja J.S. Bachin.

Elisa af Hällström on koonnut laulusuomennoksista ja teksteistä kokonaisuuden, jonka lomittuu musiikkien kanssa kokonaisuudeksi. Lauluyhtyettä johtaa kanttori Tarja Laitinen.

Keskiviikkona 17.4. klo 19 Pispalan kirkossa soivat virret ja barokkisävelmät kertovat Jeesuksen kärsimystiestä. Harjun Kanttorikvartetti eli kanttorit Sanna Ketola, Tarja Laitinen, Elina Peura ja Lasse Kautto vastaavat lauluista. Viulistina toimii Anna-Julia Peippo. Seurakunnan kanssa lauletaan yhdessä vuorovirsiä.

Kaikki pääsiäisen messut ja jumalanpalvelukset