Uutiset 2019

1.2.2019 15.57

Kynttiläkonsertti tuo valoa lasten elämään

Nimekkäät ja lahjakkaat taiteilijat tähdittävät jälleen perinteistä kynttilänpäivän konserttia Tuomiokirkossa. Sunnuntaina 3. helmikuuta kynttiläkirkossa ja -konsertissa esiintyvät sopraano Johanna Kalmari, bassobaritoni Juha Uusitalo ja urkutaiteilija Kalevi Kiviniemi.

Henkilökuva
Konserttiurkuri Kalevi Kiviniemi on konsertoinut useissa maailman merkittävimmistä konserttipaikoista. Kuva Heikki Tuuli

– Lions Club Tampere/Siilinkari ja Tampere/ Ruotu ovat järjestäneet kynttiläkirkkokonsertteja jo vuodesta 1982 yhteistyössä Tuomiokirkkoseurakunnan kanssa.
Konsertin tuotolla on muun muassa tuettu seurakuntien diakoniatyötä ja lahjoitettu varoja vähävaraisten perheiden lasten vaatehankintoihin, kertoo Lions Club Tampere/ Siilinkarin klubipresidentti Elisa Helminen.

Tänä vuonna järjestäjät tukevat lapsi-, nuoriso-, vanhus- ja vammaistyötä sekä ohjelmia myyneiden yhdistysten toimintaa.

Kynttilänpäivän konsertin ohjelmisto koostuu Toivo Kuulan, Oskar Merikannon, Jean Sibeliuksen ja Charles-Marie Widorin sävellyksistä.

Johanna Kalmari on laulanut useiden orkestereiden ja kuorojen solistina, omissa lied-konserteissa ja yhteiskonserteissa bassobaritoni Juha Uusitalon kanssa. Hän on ollut mukana Tampereen oopperakuorossa vuodesta 2001. Kalmari on Tampereen Kamarioopperayhdistys ry:n perustajajäsen ja esiintynyt solistina useissa sen produktioissa.

Monipuolisena laulajana Johanna Kalmari on esiintynyt myös musikaaleissa Tampereen Teatterissa, Tampereen Työväen Teatterissa ja Seinäjoen kaupunginteatterissa.

Juha Uusitalon kalenteri on täyttynyt paljolti Wagnerin oopperoista. Oopperoiden lisäksi hän on kysytty sinfoniaorkestereiden solisti ja lied-laulaja. Uusitalolla on kattava konserttiohjelmisto, ja hän on työskennellyt säännöllisesti maailman huippukapellimestareiden kanssa.

Konserttiurkuri Kalevi Kiviniemi on konsertoinut useissa maailman merkittävimmistä konserttipaikoista. Euroopan lisäksi hän on konsertoinut muun muassa Yhdysvalloissa, Kanadassa, Venäjällä, Aasiassa, Australiassa ja Filippiineillä.

Konsertissa puheen pitää Suomen Partiolaisten puheenjohtaja Maria Ruohola. Hänelle on tärkeää, että jokainen nuori tulee kuulluksi ja kokee kuuluvansa johonkin yhteisöön.

Partion keskeisimmiksi teemoiksi ovat Ruoholan puheenjohtajakauden aikana nousseet muun muassa partioon liittymisen esteiden poistaminen, lasten ja nuorten harrastamisen lisääminen sekä vapaaehtoistyön

• Käsiohjelma 25 euroa.
  • Ennakkomyynti: Tampereen Musiikki (Kuninkaankatu 13, Tampere) ja Lippu.fi