Uutiset 2019

2.4.2019 19.01

Missa Popularis – barokkia ja progea

Maailmaa järkyttivät 1960-luvun taitteessa sodat ja poliittiset levottomuudet. Vietnam, Biafra, Prahan kevät ja muut tapahtumat synnyttivät kuitenkin vastavoiman – väkivallattoman rauhan liikkeen ja hippikulttuurin. Näiden ilmiöiden ohella syntyi uudistuksia niin musiikissa kuin kaikessa kulttuurisessa ilmaisussa.

Missa Popularis netti
Missa Popularis 50v. -konsertti Pispalan kirkossa 6. huhtikuuta kello 18.30. Vapaa pääsy. Ohjelma 10 €. Tulot lyhentämättömänä Harjun seurakunnan diakonian hyväksi. Kuva: Hannu Jukola
Tuolloin parikymppinen säveltäjä Timo Ruottinen halusi yhdistää ajan hengen, pop-musiikin ja perinteisen latinankielisen messun, eli jumalanpalveluksen. Säveltäjän kunnianhimoinen projekti onnistui, ja Missa Popularis sai syntynsä.

– Messun nimi voi johtaa harhaan – kokonaisuus ei ole rakenteellisesti erityisen kevyt, vaikka kevyen musiikin vaikutteet 60-luvulta ovatkin vahvasti esillä. Esimerkiksi vaikutteet Procol Harumin A Whiter Shade of Pale -hitistä tunnistaa jokainen, sanoo Ruottinen.

– Se taas bassokulkuineen perustuu Bachin Airiin. Monet aikakauden pop-musiikin aiheet ja teemat tulevatkin barokista.

Ruottisen musiikilliselta kuvastoltaan latautunut messu ei jätä barokkimusiikin, 70-luvun popin ja progen sekä klassisen messun ystäviä kylmäksi. Sävellyksessä niin särökitarat, Hammond-sähköurut kuin kuorokin sulautuvat messun kulkuun, Kyriestä Agnus Deihin.

– Proge taipuu erinomaisesti messumusiikiksi. Se ei rakennu kolmen soinnun varaan, kuten valtaosa pop-musiikista. Se ei tunne rajoja – progessa on tilaa oopperamaisuuteen, monimutkaisiin rakenteisiin ja rikkaaseen musiikkidramaturgiaan.

Messun musiikin esittävät Tampereen eturivin muusikoista koostuva The New Segment Orchestra ja Jyväskyläläinen Ruamjai -sekakuoro, jossa laulaa nelisenkymmentä nuorta.

Nyt rauhan sanomaa korostava messu palaa Pispalan kirkkoon 50 vuotta ensiesityksen jälkeen. Silloin kirkkosaleissa ensi kertaa soineet sähkökitarat herättivät ihmisissä niin hämmennystä kuin ihastustakin.

– Missa popularis on Suomi-Gospelin varhaisinta historiaa. Teoksena se on kuin suoraan jostakin hippimuseosta, naurahtaa Ruottinen.

Säveltäjä näki omin silmin yhteiskunnallisen kristinuskon synnyn 70-luvun lopun Suomessa. Konservatiivisen vastareaktion synnyttyä poliittiselle heräämiselle Ruottinen leimattiin radikaaliksi, ja lopulta hän jätti luterilaisen kirkon. Hänen tiensä johti ortodoksiseen kirkkoon, jonka perinne on vaikuttanut merkittävästi hänen sävellystyöhönsä.

– Missa Popularikseen tulevan ihmisen koettavaksi jää, miten teoksen alkuperäisversio toimii taitavan kuoron ja huippumuusikoiden toteuttamana.