Uutiset 2019

2.5.2019 14.57

Pyöräilyviikolla poljetaan iltakirkkoon

Pyöräilyviikon lauantaina 11. toukokuuta poljetaan porukalla Pirkkalan vanhaan kirkkoon. Kirkossa vietetään kello 17 alkaen Pyöräilykirkko-teemaista iltamessua.

olsa_pyöräilykirkko
Pyöräilyviikon lauantaina 11. toukokuuta poljetaan yhdessä iltakirkkoon. Pirkkalan seurakunnan kirkkoherra Olli-Pekka Silfverhuth toivottaa polkijat tervetulleiksi rennolle lauantai-illan pyöräretkelle.
– Pyöräretki Pirkkalaan on rennompi kuin vuosittainen Kirkkopyöräily Pyhäjärven ympäri. Esimerkiksi Kalevan kirkolta matkaa on noin 15 kilometriä suuntaansa. Nyt kun Kirkkopyöräilystä pidetään välivuotta, niin on hyvä ottaa vähän kevyemmin, hymyilee retken järjestämiseen osallistuva diakoni Sari Peltonen.

Mikäli haluaa polkea seurassa, voi matkaan lähteä osana yhteislähtöä. Lähtöjä on Kalevan, Aleksanterin ja Nokian kirkkojen pihasta. Tampereen kirkoilta lähdetään kello 15, Nokialta kello 16. Aikaa matkantekoon on varattu reilusti. Aikataulu mahdollistaa levähdyshetken määränpäässä ja aikaa jää myös Pirkkalan vanhaan viljamakasiiniin tutustumiseen ja Pirkkalan hautausmaan ihasteluun.

Kalevan kirkolta lähtevän pyöräilyporukan vetäjänä toimii seurakuntalainen Aulikki Kalliolahti, joka myös siunaa retkeilijät taipaleelle.

– Näen pyöräretken eräänlaisena rentona pyhiinvaelluksena. Olen suunnitellut ja testannut reitin, joka kulkee Pyhäjärven rantaa pitkin, Arboretumin lävitse. Näin vältetään suuret tiet ja voidaan nauttia matkasta. Varusteeksi ei tarvita juuri muuta kuin vesipullo.

Perää pitävä ihminen valitaan lähtöpisteessä ennen lähtöä.

– Retki on maksuton ja reitti selkeä ja hyvä. Tapahtumaa ei myöskään peruta sääolosuhteiden vuoksi. Matkalle lähdetään – tarpeen vaatiessa, vaikka sadevarusteissa, lupaa Kalliolahti.

Tapahtumaan ei tarvitse ilmoittautua. Pyöräilyseurueille tarjotaan kirkkokahvi ja -mehutarjoilu Pirkkalan vanhassa kirkossa. Viljamakasiinin on koottu Kirkon Ulkomaanavun toimintaa esittelevä piste. Iltakirkon kolehti ohjataan Kirkon Ulkomaanavun toiminnan tukemiseen.

Tapahtuman järjestävät Pirkkalan, Nokian ja Tampereen seurakunnat.