Uutiset 2019

8.7.2019 12.39

Seurakuntien futismestaruudesta pelataan Pyynikillä

Vuosittain pelattava seurakuntien SM-jalkapalloturnaus pelataan tänä vuonna Tampereella Pyynikin urheilukentällä. Lauantaina 13.7. kello 9 alkavassa turnauksessa on mukana kaksi tamperelaisjoukkuetta: Tampereen seurakuntien liikuntakasvatustyön joukkue St. Players ja Saints & Sinners Messukylän seurakunnasta. Turnaus huipentuu finaaliin, joka on ohjelmassa klo 19.30.

Pelitilanne seurakuntien SM-jalkapalloturnauksessa. Punapaitainen pelaaja on potkaisemmassa palloa ja valkopaitainen vastustaja yrittää ottaa palloa.
Seurakuntien futismestaruudesta pelataan Pyynikillä ensi lauantaina 13.7.
Naisten jalkapallon MM-kisat saatiin äskettäin päätökseen, kuten myös miesten puolella Etelä-Amerikan mestaruusturnaus Copa America. Pelit kuitenkin jatkuvat. Ensi lauantaina 13.7. Tampereella on nähtävillä viihdyttävää ja laadukasta ruohonjuuritason jalkapalloilua, kun Pyynikin urheilukentällä pelataan seurakuntien jalkapallon SM-turnaus, jonka Tampereen ev.lut. seurakuntien liikuntakasvatustyö järjestää.

Kuuden joukkueen turnauksessa nähdään kaksi tamperelaisjoukkuetta: Tampereen seurakuntien liikuntakasvatustyön joukkue St. Players ja Saints & Sinners Messukylän seurakunnasta. Pääkaupunkiseudulta Tampereelle saapuu Suur-Helsingin joukkue SuHe, pääkaupunkiseudun opiskelijoista koottu FC Tuhlaajapojat sekä valtakunnallisen kristillisen urheiluseura KRIK:in paikallisjoukkue, Team KRIK Espoo. Lisäksi turnauksessa nähdään Huittisten seurakunnan joukkue, jota on täydennetty Oriveden seurakunnan pelaajilla.

Klo 9 alkavassa turnauksessa kaikki joukkueet pelaavat kaikkia vastaan. Kaksi eniten pisteitä kerännyttä joukkuetta pelaa lopuksi finaalissa, joka on ohjelmassa klo 19.30. Sitä ennen otellaan pronssista alkusarjan kolmosen ja nelosen välillä. Isolla kentällä täysillä joukkueilla eli 11. vs. 11 pelattavien otteluiden kesto on 2x15 minuuttia. Finaalissa peliaika on 2 x 20 minuuttia.

Jalkapallo tuo ihmiset yhteen

Suurin osa turnauksen pelaajista on 15-29 -vuotiaita. Vuosittain pelattava turnaus tarjoaa monelle varsinaisen seurakuntanuori-iän ohittaneelle nuorelle aikuiselle mahdollisuuden tavata vanhoja kavereita urheilullisissa merkeissä.

"Joukkuepeli on tärkeää. Yhdessä olemme enemmän", sanoo turnausta järjestämässä oleva Tampereen ev.lut. seurakuntien kesäpappi Jiri Santaharju.

Seurakuntien jalkapallomestaruudesta on pelattu 1980-luvulta lähtien eri paikkakunnilla vaihtelevin joukkuemäärin. Tampere on toiminut vakituisena turnauspaikkakuntana jo vuosien ajan. St. Players on turnauksen hallitseva mestari.

Teksti: Juhana Unkuri
Pelitilanne seurakuntien SM-jalkapalloturnauksessa. Punapaitaine ja valkopaitainen pelaaja hyppäävät ylöspäin. Vuonna 2017 valkopaitaisessa joukkueessa pelasi Malmin seurakunnan joukkue Christian United ja punapaitaisessa joukkueessa Tampereen seurakuntien liikuntakasvatustyön St. Players.
Vuonna 2017 valkoisessa joukkueessa pelasi Malmin seurakunnan joukkue Christian United ja punaisessa joukkueessa Tampereen seurakuntien liikuntakasvatustyön St. Players.