Uutiset 2019

10.7.2019 11.42

Seurakuntien kirkkovene on vuokrattavissa

Seurakuntien hieno kirkkovene on nyt vuokrattavissa, vaikkapa hääseurueelle tai kaveriporukalle. Vuokra sovitaan tapauskohtaisesti ja vuokraamista hoitaa Harjun seurakunnan kirkkoherra Ari Paavilainen. Tulot lahjoitetaan kokonaisuudessaan Kirkon Ulkomaanavun kautta Kambodzhaan Pursatin provinssiin ilmastonmuutoksen tuomien vaikeuksien ennaltaehkäisyyn.

Kuva: Hannu Jukola

Seurakuntien kirkkovene lojui Torpan venevajassa useamman vuoden vähällä käytöllä. Ensimmäisen kauden kirkkovaltuutetulla Jouko Mäki-Lohiluomalla syntyi ajatus veneen saamisesta useammin vesille.

– Sillä voisi vaikka lipua liperit liehuen kansan pariin, pohti muusikko.

Mäki-Lohiluoma sai intonsa tarttumaan toiseen valtuutettuun, Olli Löyttyyn, Kirkkoherra Paavilaiseen sekä satamapäällikkö Matti Jokeen. Ajatuksesta tehtiin totta, ja nyt kirkkovene on käytössä ja vuokrattavissa.

– Lisäksi jonkun täytyy pitää tahtia yllä, Mäki-Lohiluoma viittaa perämieheen.

Torpan veneellä on osallistuttu Sulkavan Suursoutuun, ja myös partiolaiset ovat käyttäneet sitä. Se on 12 metriä pitkä, ja mukaan mahtuu 14 soutajaa.

Mäki-Lohiluoma on itse ollut soutamassa Saimaalla kaveriporukan mukana. Yhdessä soutaminen on hänen mukaan sosiaalinen tapahtuma.

– Samassa veneessä syntyy ihmeellinen tunnelma ja yhteys ihmisten kesken. Miksei voisi pitää vaikka souturippileirin, hän ideoi.

Kirkkovenettä lasketaan vesille. Kuvassa kirkkovene sekä Jouko Mäki-Lohiluoma, Olli Löytty, Aaro Löytty ja Matti Joki
Torpalla venettä tutkimassa Jouko Mäki-Lohiluoma, Olli Löytty, Aaro Löytty ja Matti Joki. Kuva: Hannu Jukola

Kirkkoveneen vuokrasta sovitaan tapauskohtaisesti. Yhteydenotot suoraan Ari Paavilaiseen, p. 040 804 8510