Uutiset 2019

24.5.2019 11.43

Tampereen seurakunnat päätti lähetysrahoista

Tampereen seurakuntien vuoden 2019 talousarviossa on varattu lähetystyöhön ja kansainväliseen diakoniaan 930 000 euron määräraha, mikä on suuruudeltaan kolme prosenttia arvioiduista verotuloista. Näistä rahoista 90 prosenttia on seurakuntien jaettavissa suhteutettuna niiden jäsenmääriin.

Etiopia_Hosainan-kuurojenkoulu_Sari-Lehtelä
Lähetysseuran kummiohjelmat turvaavat syrjäytymisvaarassa olevien lasten ja nuorten koulunkäynnin sekä kodin ja perustoimeentulon. Etiopiassa on kaksi kummiryhmää: Pohjois-Etiopian aids-orvot sekä Hosainan kuurojenkoulun oppilaat. Kuvassa Hosainan kuurojenkoulun oppilaita, kuva Sari Lehtelä
Yhteisen kirkkoneuvoston erillispäätöksillä vuoden varrella ilmeneviin äkillisiin avustuskohteisiin varataan määrärahasta 10 prosenttia.  Tänä vuonna jaettavasta 93 000 eurosta on maaliskuussa lahjoitettu 15 000 euroa Idai-hirmumyrskyn tuhoista kärsivien auttamiseen Kirkon Ulkomaanavun kautta.

Seurakuntaneuvostot tekevät kukin jakopäätöksen siitä, miten 837 000 euron määräraha kohdennetaan kirkon lähetysjärjestöjen ja Kirkon Ulkomaanavun kautta lähetykseen ja kansainväliseen diakoniaan. Yhteinen kirkkoneuvosto merkitsi tiedoksi seurakuntien lähetysmäärärahapäätökset kokouksessaan 23. toukokuuta.

Tampereen seurakuntien keskeisimmät kansainvälisen vastuun yhteistyökumppanit ovat Suomen Lähetysseura ja Kirkon Ulkomaanapu. Näiden yhteenlaskettu osuus paikallisseurakuntien määrärahoista on 71 prosenttia (Suomen Lähetysseura 45,6 %,  Kirkon Ulkomaanapu 25,5 %).

Loput määrärahat jakautuvat pienemmille lähetysjärjestöille: Suomen Luterilaiselle Evankeliumiyhdistykselle (SLEY) 3,6 %, Suomen Evankelisluterilaiselle Kansanlähetykselle (SEKL) 7,1 %, Evankelisluterilaiselle Lähetysyhdistys Kylväjälle 7,0 %, Sanansaattajille (SANSA) 5,7 % ja Suomen Pipliaseuralle (SPS) 5,3%.

Seurakuntien yhteistyö lähetysjärjestöjen kanssa näkyy määrärahojen kanavoimisessa. Useat seurakunnat painottivat päätöksissään niitä järjestöjä, joiden lähetystyötä ne tukevat.