Uutiset 2019

29.3.2019 10.45

Tampereen seurakunnilta 15 000 euroa Idai-hirmumyrskyn uhreille

Tampereen seurakunnat myönsi 15 000 euroa Idai-hirmumyrskyn tuhoista kärsivien auttamiseen Kirkon Ulkomaanavun kautta. Hirmumyrskyn aiheuttamat tulvat ja maanvyöryt ovat aiheuttaneet valtavia tuhoja Mosambikissa, Zimbabwessa ja Malawissa. Ainakin puoli miljoonaa ihmistä on menettänyt kotinsa ja satonsa. Kouluja ja teitä on tuhoutunut.

mosambik_28032019
Tulvat Mosambikissa ja Zimbabwessa ovat aiheuttaneet laajaa tuhoa, ja saastunut vesi levittää tauteja. Kuva: Kirkon Ulkomaanapu
YK:n mukaan kyseessä on mahdollisesti historian pahin säähän liittyvä luonnonkatastrofi koko eteläisellä pallonpuoliskolla. Rankkasateet ja tulvat ovat vallanneet kaupunkeja, kyliä ja viljelyksiä. Taloja ja ihmisiä on huuhtoutunut tulvavesien mukana. Äärimmäisen haavoittuvassa asemassa on tuhansia lapsia ja vanhuksia, pelastusjärjestöt arvioivat.

Kuolonuhreja on tämänhetkisten arvioiden mukaan yli tuhat, mutta uhrimäärä saattaa osoittautua huomattavasti suuremmaksikin. Tulvat ja rankkasateet jatkuvat alueella edelleen ja aiheuttavat lisää tuhoja, minkä seurauksena hallitukset ja avustustyöntekijät arvioivat uhrilukujen vielä nousevan. Hirmumyrskyn tiellä oli Mosambikissa ainakin 1,7 miljoonaa ihmistä. Malawissa myrskyn kerrotaan vaikuttaneen 920 000 ihmiseen.

Hätäapu kohdennetaan 5 000 kotitaloudelle Mosambikissa, erityisesti naisille, lapsille, vanhuksille ja sairaille, sekä perheille Zimbabwessa.

Kolera on alkanut levitä Mosambikissa

Mosambikissa on alkanut esiintyä myös saastuneen veden aiheuttamaa koleraa tulvaveden valtaamilla alueilla. Koleran torjuminen on hätäavun seuraava askel. KUA:n paikalliset kumppanit ovatkin nyt varautuneet jakamaan tulva-alueiden ihmisille vedensäilytysastioita ja vedenpuhdistustarvikkeita. Myös hygieniakoulutusta ja psykososiaalista tukea annetaan paikallisten vapaaehtoisten voimin.

Kirkon Ulkomaanapu kuuluu kirkollisten avustusjärjestöjen kansainväliseen verkostoon ACT-allianssiin, joka toimittaa apua Mosambikiin ja Zimbabween. ACT-allianssi muodostaa yhden maailman suurimmista avustusorganisaatioista. Sillä on toimintaa 140 maassa, ja siinä on mukana 140 avustusorganisaatiota. ACT-allianssilla on keskeinen rooli kirkollisten järjestöjen humanitaarisen avun koordinoinnissa.

”Olemme aloittaneet työn paikan päällä paikallisten yhteistyökumppaniemme kanssa. Tuhot ovat olleet valtavat, ja ihmiset tarvitsevat välittömästi muun muassa puhdasta vettä, ruokaa ja hygienia- ja keittiötarvikkeita”, humanitaarisen työn päällikkö Eija Alajarva Kirkon Ulkomaanavusta sanoo.

Sinäkin voit auttaa

Kirkon Ulkomaanavun työtä Mosambikissa ja Zimbabwessa voi tukea lahjoittamalla Kirkon Ulkomaanavulle