Uutiset 2019

10.6.2019 14.00

Tiekirkot ovat löytäneet paikkansa matkailijoiden sydämissä

Tiekirkkoihin voi pysähtyä taivaalliselle tauolle kesäkuusta aina koulujen alkuun asti.

Punatiilisen kirkkorakennuksen edessä on suuripuu vihreällä nurmikolla, ja kirkkorakennuksessa on värikäs lasi-ikkuna.
Frans Ludvig Calonius (1833–1903) oli Tampereen ensimmäinen kaupunginarkkitehti. Hänen suunnittelemansa Finlaysonin kirkko muistuttaa tyyliltään englantilaista kongregationaalikirkkoa. Rakennus on toiminut Lasten tiekirkkona kesästä 1998 alkaen. Kuva: Asta Kettunen
Tiekirkkoja on Suomessa avoinna vuosittain noin 265. Suosituimpana niistä jatkoi aiempien vuosien tapaan Turun tuomiokirkko, jossa vieraili viime kesänä noin 60 000 kävijää. Toiseksi suosituimman aseman säilytti Rauman Pyhän Ristin kirkko. Kolmanneksi suosituimmaksi nousi Kallion kirkko Helsingissä.

Kymmenen suosituimman tiekirkon joukkoon pääsi myös Lasten katedraalina toimiva Finlaysonin kirkko, jossa vieraili viime kesänä yli 8800 kävijää. Tampereen kirkoista tiekirkkoja ovat myös Aleksanterin kirkko sekä ortodoksinen Pyhien Aleksanteri Nevalaisen ja Nikolaoksen kirkko. Tiekirkot ovat avoinna matkailijoille kesäaikana laajennetusti ja oppaina toimivat kesätyöhön palkatut nuoret sekä vapaaehtoiset.

Ajatus tiekirkoista syntyi Saksassa jo 60 vuotta sitten. Ensimmäiset tiekirkot avautuivat Pohjois-Suomeen 1990-luvun alussa.

Aukioloajat:

• Finlaysonin kirkko on avoinna 25. elokuuta asti sunnuntaista perjantaihin kello 10–18
  • Aleksanterin kirkko on avoinna kesäkuusta  elokuun loppuun asti maanantaista perjantaihin kello 11—18 ja sunnuntaisin kello 11—15.