Uutiset 2019

5.8.2019 15.28

Totuudenetsijät Tuomiokirkossa Tapahtumien yönä 8. elokuuta

Tapahtumien yön Totuudenetsijät-tapahtumassa uskonnon ja taiteen tutkija Nina Kokkinen valaisee Tampereen tuomiokirkon taiteen salattuja merkityksiä.

Tutkija Nina Kokkinen kuvattuna väitöspäivänään. Päivä on pilvinen ja Kokkisen taustalla on graniittiseinä. Kokkisen tyylikäs, musta-valko-raitainen mekko korostuu eleetöntä taustaa vasten. Hän katsoo rauhallisesti etäisyyteen, kameran ohitse.
Totuudenetsijät Tuomiokirkossa -tapahtumassa tutkija Nina Kokkinen valaisee taiteilija Hugo Simbergin symbolistisen taiteen yhteyksiä 1900-luvun esoteeriseen henkisyyteen. Kuva: Maria Vasenkari
Kokkinen on vastikään väitellyt Hugo Simbergin, Pekka Halosen ja Akseli Gallen-Kallelan teosten yhteyksistä 1900-luvun vaihteen esoteeriseen henkisyyteen.

– Tuomiokirkossa keskityn lähes yksinomaan Simbergin freskoihin. Teosten taustalla vaikuttavat suomalaisten taiteilijoiden ja sivistyneistön maailmankuvaa muokanneet filosofiset ja uskonnolliset aatteet, kuten teosofia, spiritualismi ja parapsykologia, Kokkinen kertoo.

Nämä aatteet, yhdistettynä totuutta etsivien taiteilijoiden pyrkimykseen sovittaa yhteen oman aikansa tieteellinen maailmankuva ja uskonto, olivat omiaan synnyttämään vaihtoehtoisia henkisyyden muotoja.

– Myös individualismi vaikutti käsityksiin pyhästä – ihmisen oma käsitys siitä, mitä henkisyys on, nousi keskiöön, lisää Kokkinen.

– Etsijöiden aatteet ja taiteessa käytetty symboliikka asettuivat jännitteiseen suhteeseen perinteisen kristinuskon kanssa. Voidaan puhua yhteentörmäyksestä. Simbergin aikalaiset tunnistivat vaikutteet hänen kirkkotaiteensa taustalla ja tämä aiheutti tunnetusti kiistoja.

Kokkisen esitys Tuomiokirkossa on poikkeuksellinen mahdollisuus kuulla, miten tamperelaisten rakastaman kirkon taidetta voidaan lukea toisin. Simbergin teosten taustoihin liittyvät tarinat tulevat saamaan lihaa luittensa ympärille. Kuulijoilla on myös mahdollisuus esittää kysymyksiä esityksen jälkeen.

Illan aikana kuullaan myös teemaan läheisesti liittyviä Jean Sibeliuksen ja Erkki Melartinin sävellyksiä. Urkumusiikista vastaa Tuomiokirkkoseurakunnan johtaa kanttori Osmo Honkanen.

Totuudenetsijät Tuomiokirkossa 8.8. kello 21. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.