Uutiset 2019

22.3.2019 10.04

Tule laulamaan ja tekemään äänitettä Tuomiokirkkoon

Innokkaita laulajia ja yhteislaulun ystäviä kutsutaan lauluiltaan lauantaina 6. huhtikuuta Tuomiokirkkoon. Samalla on mahdollisuus päästä mukaan äänitteen tekoon.

syrjaniemet
Pekka Syrjäniemi (vas.), Martti Syrjäniemi ja Saara Syrjäniemi kutsuvat laulajia Eläkää valon lapsena -lauluiltaan ja äänitteen tekoon 6. huhtikuuta Tuomiokirkkoon. Kuva: Hannu Jukola
– Tarkoituksena on saada koolle noin 2 000 laulajaa eli kirkko täyteen väkeä. Kokemuksena iso yhteislaulutilaisuus on hieno ja yhteisöllinen, kertoo hanketta johtava Pekka Syrjäniemi, Messukylän seurakunnan entinen kanttori.

Hänen lisäkseen hankkeessa ovat mukana  Saara Syrjäniemi, Ylöjärven seurakunnan kanttori sekä Martti Syrjäniemi, Eteläisen seurakunnan johtava kanttori.

Haasteen kolmikolle heitti Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys (SRK), joka on vanhoillislestadiolaisten rauhanyhdistysten keskusjärjestö. Vanhoillislestadiolaiset on evankelis-luterilaisen kirkon herätysliike.

Valoa kohti

Syrjäniemien mukaan Tuomiokirkko soveltuu erinomaisesti äänitteen tekemiseen. Kirkon akustiikka on hyvä, vaikka sali olisikin täynnä väkeä. Myös urut ovat laadukkaat ja riittävän isot.

Tallennettava Eläkää valon lapsena -musiikkiteos koostuu 15 Siionin laulusta ja kolmesta virsikirjan virrestä. Siionin laulut on SRK:n julkaisema 367 hengellisen laulun kokoelma.

Ensimmäisenä lauletaan laulu numero 45, A-sävelmä, jonka on säveltänyt Martti Syrjäniemi. Muut Siionin laulut ovat 52, 58, 62, 90, 95, 134, 179, 199, 201, 203, 209 (B-sävelmä), 347, 350 ja 365. Virsikirjan virsistä lauletaan 447, 532 ja 536.

– Kuten nimikin jo kertoo, teoksen aiheena on valo, ja siihen on valittu valo-aiheisia lauluja. Teema sisältää monia ulottuvuuksia. Jumalan sanan valoa tarvitaan, kun ihmisten elämä käy yhä maallisemmaksi, ja kristilliset arvot ovat koetuksella, miettii Pekka Syrjäniemi.

Iso laiva kääntyy hitaasti

Lauluillan urkurina toimii Martti Syrjäniemi. Hän on joutunut pohtimaan, miten säestys onnistuu, kun kyseessä on iso tila, iso laulajaporukka ja isot urut.
– Tilannetta voisi verrata siihen, miten pieni ja ketterä moottorivene käyttäytyy verrattuna suureen valtamerilaivaan. Iso alus kääntyy hitaasti. On tarkkaan mietittävä, missä tempossa esitystä lähdetään tekemään. Jos höntyilee ja kiirehtii, routa ajaa porsaan hyvin nopeasti kotiin, sanailee mies pilke silmäkulmassa.

Syrjäniemet toivottavat kaikki yhteislaulusta kiinnostuneet lämpimästi tervetulleiksi mukaan tilaisuuteen.

– Melodiat ovat kansanomaisia ja helposti omaksuttavissa. Muiden laulajien imussa on helppo laulaa, vakuuttaa kolmikko.

Laulajia tullee kauempaakin, sillä kutsu on lähtenyt kaikille rauhanyhdistyksille noin 150 kilometrin säteellä Tampereelta.

Äänitteen tuotto suunnataan rauhanyhdistysten lähetystyöhön sekä perheiden ja nuorison parissa tehtävään työhön.

Kirsi Airikka

Eläkää valon lapsena -lauluilta ja musiikkiteoksen äänitteen tallentaminen lauantaina 6. huhtikuuta kello 18 Tuomiokirkossa.