Uutiset 2019

14.11.2019 14.55

Yhteisvastuulla kolme miljoonaa koulunkäynnin tukemiseen

Tamperelaiset keräsivät Yhteisvastuulle tänä vuonna yli 92 000 euroa. Yhteensä suomalaiset lahjoittivat Yhteisvastuukeräykselle yli kolme miljoonaa euroa. Kerätyillä varoilla avustetaan vähävaraisten lasten ja nuorten kouluttautumista Suomessa ja hauraissa maissa.

Kuusi henkilö yhteisvastuuliivit päällään ja lippaat kädessään kokoontuneet yhteen iloisen oloisesti.
Tampereen Tuomiokirkkoseurakunnassa tämän vuoden keräysvaroilla autetaan lasten ja nuorten koulunkäynnin ja opiskelujen kustannuksissa. Seurakunnan työntekijät tempautuivat viime vuonna soittamaan ja laulamaan kadulle lipas kädessä. Kuva: Pirjo Heikkinen.
Keräysjohtaja Tapio Pajunen Kirkkopalveluista kiittää kaikkia keräykseen osallistuneita.
– Vapaaehtoiset yhteisvastuukerääjät ovat tehneet hienoa työtä nuorten koulutien turvaamiseksi.

Kotimainen osuus keräystuotosta ohjataan Kirkon diakoniarahaston ja seurakuntien kautta muun muassa välttämättömien opiskeluvälineiden hankinta-avustuksiin.

Ulkomailla keräyksen vuoden 2019 kansainvälisen avun esimerkkikohteena oli Kenian köyhin maakunta Turkana. Perinteisellä paimentolaisalueella suuri osa karjasta on kuollut vuosia jatkuneen kuivuuden takia ja ihmiset ovat menettäneet elinkeinonsa.

Hätäavun saamisen lisäksi yli 11 000 lasta on päässyt opetuksen pariin alueella, jossa nuoret tarvitsevat koulutusta. Näin he voivat löytää uusia toimeentulomahdollisuuksia ilmaston muuttuessa.

Seurakunnat voivat käyttää osan tuotosta diakoniatyöhön

Tamperelaiset lahjoittivat yhteisvastuupottiin tänä vuonna 92 084,23 euroa, mikä on yli 6 000 euroa enemmän kuin vuonna 2018. Yksittäisistä seurakunnista Tampereen ruotsalainen seurakunta kartutti pottia eniten jäsentä kohti.
  • Tampereen Tuomiokirkko 37 862,76, 0,98 euroa/jäsen
  • Tampereen Eteläinen 10 859,79 0,31 euroa/jäsen
  •  Harju 21 554,03 0,70 euroa/jäsen
  • Messukylä 18 193,11 0,45 euroa/jäsen
  • Tammerfors svenska församling 3 614,55 4,01 euroa/jäsen

Yhteisvastuukeräyksen tuotto 3 069 473,52 euroa jaetaan Kirkon Ulkomaanavun katastrofiavun (60 %), Kirkon diakoniarahaston (20 %) sekä paikallisseurakuntien (20 %) kesken. Keräystulokset seurakunnittain löytyvät osoitteesta yhteisvastuu.fi.

Vuoden 2020 Yhteisvastuukeräyksellä tuetaan vanhemmuutta Suomessa ja kehittyvissä maissa. Keräys alkaa sunnuntaina 2.2.2020 ja sen esimiehenä toimii arkkipiispa Tapio Luoma.