Uutiset 2020

27.11.2020 15.50

Adventin Tuomasmessussa kerätään ruoka-apua ja iloitaan

Ensimmäisenä adventtina Aleksanterin kirkko täyttyy ilolla ja valolla. Adventin Tuomasmessussa kerätään myös ruoka-apua, joka jaetaan Avoimen kirkon kävijöille. Kirkossa sijaitsevaan ruokakoriin voi tuoda säilyviä elintarvikkeita, esimerkiksi säilykkeitä, näkkileipää, kahvia ja herkkujakin.

Aleksanterin kirkon alttarin edessä on monta kassillista ruokatarvikkeita. niiden vieressä seisoo kaksi henkilöä, jotka iloitsevat niistä.
Vuoden 2019 adventtimessun kävijät ja paikalliset ruokakaupat muistivat Avoimen kirkon ruoka-apua näin runsain lahjoin. Ihmisten auttamishalusta iloitsevat Sari Papunen ja Catarina Ståhle-Nieminen. Kuva: Sari Papusen arkisto
Kulunut vuosi on tuonut valon merkityksen elämään aivan uudella tavalla, sanoo Sari Papunen, joka toimii ensimmäisen adventin Tuomasmessun kokoajana Catarina Ståhle-Niemisen kanssa.

– Se valo voi olla ohikulkijan hymyilevät silmät ja ystävällinen sana, se voi olla yllättävä ruokalähetys tilipussin ammottaessa tyhjyyttään tai rakkaan ihmisen tapaaminen pitkän karanteenin jälkeen, miettii Sari Papunen.

– Pienellä avulla on suuri merkitys, ja sillä voi valaista lähimmäisen päivän, kannustaa Papunen.

Kaksikko on huomannut, että koronan myötä moni on oppinut iloitsemaan pienistä asioista.

– Kristityn ihmisen valona on Jeesus kaikissa elämän olosuhteissa, ja meidät on kutsuttu auttamaan ja jakamaan niitä pieniä iloja.

Tuomasmessussa kerätään ruoka-apua

Aleksanterin kirkossa puiston puoleisella ovella on kolehtikori, johon kirkossa kävijä voi tuoda hyvin säilyviä elintarvikkeita, ja kuka tahansa tarvitseva voi ottaa korista itselleen sopivan paketin. Adventin Tuomasmessussa kerätään täydennystä koriin, josta ruokaa tarvitseva voi ottaa pika-apua itselleen.
Pärekori, honka sisällä on säilykepurkkeja ja kahvipaketti.
Aleksanterin kirkon puiston puoleisen oven läheisyydessä on pärekori, johon voi tuoda hyvin säilyviä elintarvikkeita.
Koriin voi tuoda huoneen lämmössä hyvin säilyviä elintarvikkeita, kuten säilykkeitä tai tee- tai kahvipaketin, ryynejä eli kaikkea, mikä on avaamattomissa pakkauksissa eikä parasta ennen -päiväys ole lähellä.

Tuomasmessu sunnuntaina 29.11. kello 17 ja kello 19 Aleksanterin kirkossa. Adventtimessussa saarnaa muusikko Pekka Simojoki, ja liturgina toimii Hannele Juutinen. Musiikista vastaavat Timo Saarinen ja Elina Orjatsalo sekä Tuomasorkesteri ja -kuoro.

Koronatilanteen takia ehtoollista ei jaeta, vaan Tuomasmessu on sanajumalanpalvelus

Kello 17 alkavan messun voi kuunnella Pispalan Radiosta (99,5 MHz) ja jälkimmäisen kello 19 alkavan messun striimattua versiota voit seurata Aleksanterin kirkon YouTube-kanavalta.

Kävijämäärä on rajoitettu, joten tulethan ajoissa. Huomioithan allergiset messuvieraat.

Isot ruokalahjoitukset: sari.papunen@tampere.fi tai catarina.stahle-nieminen@tuni.fi