Uutiset 2020

8.12.2020 18.20

Kauneimmat Joululaulut soivat tänä vuonna verkossa

Kauneimmat Joululaulut virittävät joulun tunnelmaan, ja niihin voi liittyä verkon välityksellä myös Tampereella. Livelähetykset aloittaa keskiviikkona 9. joulukuuta kello 18 Tampereen seurakuntien Facebook-sivulla näytettävä Messukylän kanttoreiden laulamat Kauneimmat Joululaulut -live.

Kuvituskuva Kauneimmat Joululaulut 2020 -vihko.
Kauneimmat Joululaulut -vihko jaettiin koteihin joulukuun Silta-lehden välissä.

Yksi tapahtuman järjestäjistä, kanttori Katja Rantavaara kertoo, että lähetykseen on valmistauduttu jo viikkoja harjoittelemalla lauluja yhdessä.

– Teknistä puolta on varmisteltu, jotta saamme välitettyä netin kautta mahdollisimman hyvää kuvaa ja ääntä. Olemme tiedottaneet, mainostaneet sekä tietenkin kannustaneet toisiamme, Rantavaara kertoo.

Ryhmä koostuu Messukylän seurakunnan kanttoreista, ja esiintymässä ovat Hanna Kataja, Miia Moilanen, Katja Rantavaara ja Saija Siuko. Selloa soittaa Katri Antikainen, huilua Miia Moilanen ja urkuja sekä pianoa Petri Karaksela.

Messukylän seurakunnan järjestämä Kauneimmat joululaulut -tilaisuus on saanut ennennäkemättömän suosion sosiaalisessa mediassa, ja reilut 3 500 ihmistä on ilmoittanut kiinnostuksensa tapahtumaa kohtaan.

Katja Rantavaara myöntää, että sosiaalinen media pääsi yllättämään myönteisesti.

– Ihan mielettömän hienoa olla tekemässä yhdessä jotain, mille on suuri tarve ja kaipuu.  Joululaulut kuuluvat jouluperinteeseemme, ja nyt kun ei päästä kokoontumaan, on tämä oikeastaan ainoa keino saada laulaa yhdessä. Sanat tulevat ruudulle näkyviin, jolloin mukana laulaminen vastaanottimien ääressä helpottuu.

–Yhteisen laulun lisäksi toivomme tietenkin osallistumista Kauneimmat joululaulut -keräykseen, jolla kerätään varoja tänä vuonna maailman lapsille. Lahjoittaa voi verkkossa tai puhelimella. Pienikin lahja meiltä voi muuttaa jonkun lapsen elämän toisaalla maailmassa, kanttori Katja Rantavaara muistuttaa.

Perinteisiä englantilaisia joululauluja

Nuotti ja kolmekynttilää punasävyisessä kuvassa
Christmas Carol Servicella on pitkät perinteet.
Samana iltana  Tampereen seurakuntien Facebook-sivuilla soi perinteisiä englantilaisia joululauluja. Vanhassa kirkossa tallennettu Christmas Carol Servicella näytetään keskiviikkona 9. joulukuuta kello 20.

Christmas Carol Servicella on pitkät perinteet, ja se on kuulunut monella tamperelaisella joulun aikaan.

– Carols-perinteeseen kuuluvat olennaisesti urut ja trumpetti, mutta tänä vuonna rajoitusten puitteissa toteutus on tiivistetty ja muokattu versio tutusta tapahtumasta. ICCK:n kuoro laulaa, ja johtajansa Jukka-Pekka Nakari säestää pianolla. Luvassa on muutama iki-suosittu englanninkielinen joululaulu, muun muassa ”Silent Night”, pastori Ville Aalo mainitsee.