Uutiset 2020

17.12.2020 17.00

Tulikukot ilahduttaa Kauneimmat Joululaulut -videolla

Palomieskuoro Tulikukkojen piti olla esilaulajina koko kaupungin Kauneimmat Joululaulut -tapahtumassa Laikun lavalla 13. joulukuuta, mutta kun tapahtuma peruttiin, kuoro päätti ilahduttaa ja laulattaa tamperelaisia Kauneimmat Joululaulut -videolla.

– Kun esiintymiset peruttiin, ja Tulikukot oli jo harjoitellut joululauluja, päätimme tehdä videon tamperelaisten iloksi, kertoo Tuomiokirkkoseurakunnan pastori Antero Niemi, joka toimii pelastuslaitoksen työpaikkapappina.

Palomiehet ovat nykyajan paimenia

Kaksi miestä rinnakakin. Toisella on papin puku ja toisella pelastuslaitoksen puku.
Videon juontavat Tuomiokirkkoseurakunnan pastori Antero Niemi, joka toimii pelastuslaitoksen työpaikkapappina (vas.) ja ylipalomies Jari Koskiniemi.

Kauneimmat Joululaulut -videolla kerrotaan palomiesten kuorosta, palolaitoksesta ja joulun sanomasta sekä tietysti lauletaan Kauneimpia Joululauluja. Videolla tuodaan esiin myös palomiesten tärkeää työtä ja muistutetaan paloturvallisuudesta.

– Voimme viettää joulua iloisin ja turvallisin mielin, kun tiedämme, että palomiehet turvaavat joulumme, korostaa Niemi.
–  Joulun aikaan pelastuslaitoksen päivät ovat ikävä kyllä usein kovin työntäyteisiä, on rankkoja tehtäviä ja pitkiä päiviä. Palomiehet ovatkin nykyajan paimenia.

Video kestää noin neljäkymmentä minuuttia ja on nähtävissä Tampereen seurakuntien Youtube-kanavalla. Video on tekstitetty,  joten voit laulaa mukana tai vaan nauttia. Säestyksestä huolehtii Tampereen palolaitoksen orkesteri, ja kuoroa johtaa Maisa Rautelo.

Videon lopussa toivotetaan vielä Iloista Joulua, sillä se on Niemen mukaan joulun tärkein sanoma.
– Enkelit laittoivat paimenien mukana viestin suuresta ilosta kaikille kansoille. Eli varmasti alkuperäisin joulun toivotus on ollut: Iloista joulua!

Idea kuorosta syntyi saunan lauteilla

Miesjoukko keltaiset kyparät päsäsä seisovat lavalla värivalojen loisteessa.
Tulikukot osallistui myös viime syksynä Talent-ohjelmaan, joka esitettiin televisiossa kevättalvella 2020. Kuoro ei kuitenkaan päässyt jatkoon. Kuva: Tulikukkojen arkisto
Palomieskuoro Tulikukot sai alkunsa kymmenen vuotta sitten. Idea palomieskuorosta syntyi 21. marraskuuta 2010 saunan lauteilla, ja kuoron ensimmäinen esiintyminen oli keväällä 2011 erään neitosen 50-vuotisjuhlissa. Maisa Rautelo aloitti kuoron taiteellisena johtajana keväällä 2012, minkä jälkeen kuoron toiminta aktivoitui.

Julkisesti Tulikukot esiintyi ensimmäisen kerran Tampereen päivänä 30. syyskuuta 2012 Tampereen keskuspaloasemalla. Tästä tapahtumasta muodostuikin perinne, joka toistuu vuosittain.

Tulikukot on esiintynyt muun muassa presidentti Sauli Niinistölle ja hänen puolisolleen Jenni Haukiolle sekä Tampereen kaupunginvaltuustolle. Esiintymispaikat ovat vaihdellet Tampere-talosta jääkiekko-otteluihin ja Likkojen-lenkistä palvelutaloihin.
Tulikukot esiintyy usein myös hyväntekeväisyystapahtumissa ja kirkoissa. Vuosittain järjestetään myös Tulimessu–jumalanpalvelus.

Linkki Tulikukkojen Kauneimmat Joululaulut videoon, laula mukana ja nauti videon tunnelmasta.

Virve Jylhäsalo