Uutiset 2021

3.5.2021 14.43

Äitienpäivä näkyy hautausmaalla

Seurakunnan työntekijät ovat läsnä Kalevankankaan hautausmaalla äitienpäivän alla keskustelua ja kohtaamista varten.

Äitienpäiväruusut ja kevätkukat kaunistavat hautausmaita Tampereella. Toukokuun toinen viikonloppu on yksi vuoden suosituimmista vierailupäivistä hautausmaalla, kertoo hautaustoimen päällikkö Jyrki Lehtonen Tampereen seurakunnista.

– Meillä käy tuhansia ihmisiä äitienpäiväviikonloppuna omaistensa haudoilla muistelemassa ja viemässä kukkia.

Lehtosen mukaan hautausmaa on päällisin puolin siivottu äitienpäivään mennessä, ja myös käyttövesi pyritään saamaan valmiiksi. Hallanarkoja kukkia ei haudoille kannata vielä tuoda mutta kestävämpiä kevätkukkia istutetaan jo.

Äitienpäivänä monella hautausmaakävijällä on tunteet pinnassa, tietää pastori Ville Aalo.

– Äitienpäivä on herkkä päivä. Siihen liittyy paljon iloa ja kiitollisuutta mutta myös surua ja kaipausta. Osalla meistä voi olla äitiin ja äitiyteen liittyviä käsittelemättömiä tunteita, jotka äitienpäivä nostaa esiin. Erityisen raskas päivä on heille, jotka ovat vastikään menettäneet äitinsä tai jotka toiveistaan huolimatta eivät ole koskaan tulleet äidiksi.

Seurakunnan työntekijät ovat läsnä Kalevankankaan hautausmaalla äitienpäivän alla keskustelua ja kohtaamista varten, Aalo kertoo.

– Näin korona-aikana moni meistä kaipaa keskustelukumppania. Lyhytkin juttutuokio voi virkistää tai keventää mieltä. Ei keskustelu toki surua pois vie mutta joskus se helpottaa, että voi kulkea kappaleen matkaa yhdessä toisen kanssa.

Tampereen seurakunnat kokeili jo viime kesänä keskusteluavun tuomista hautausmaalle. Tulokset olivat hyviä ja palaute niin kannustavaa, että toimintaa jatketaan myös tänä vuonna.

Seurakunnan työntekijöitä on tavattavissa Kalevankankaan hautausmaalla 5.–7. toukokuuta  kello 12-16 sekä  kesä- ja heinäkuussa maanantaista perjantaihin kello 12-16.

Muista myös nämä:

• Kirkosta saa apua myös iltaisin ja öisin. Kirkon valtakunnallinen Palveleva puhelin on avoinna joka päivä kello 18-24 numerossa 0400221180. Lisätietoa mm. chattipalvelusta.
  • Päivystävä pappi palvelee arkisin kello 13-15 numerossa 040 804 8005. Päivystävä pappi on tavattavissa Aleksanterin kirkossa  torstaisin klo 16-18.
  • Joka keskiviikko kello 16-18 Aleksanterin kirkossa vietetään Lohdun Hetkeä, joka on tarkoitettu kaikille lohtua kaipaaville. Paikalla on Lohdun Hetken päivystäjiä.  Tervetuloa hiljentymään, keskustelemaan ja kuuntelemaan sanomakelloja.  Mikään suru ei ole liian pieni jaettavaksi.
  •  Diakoniatyöntekijöiden kanssa voit keskustella henkilökohtaisista asioista. Keskustelut ovat luottamuksellisia. Voit tavata heidät joko seurakunnan tiloissa tai muualla sinulle sopivassa paikassa. Tampereen seurakuntien diakonien neuvontapuhelimet.
  •  Kaikki Tampereen seurakuntien työntekijöiden yhteystiedot.
Eva Wäljas