Uutiset 2021

31.3.2021 17.00

Pääsiäiskirkkoon pääsee kotioloissakin seuraamalla verkkolähetyksiä

Kiirastorstai muodostaa pääsiäisen käännekohdan – paastokausi päättyy ja pääsiäispäivään ulottuva kolmen pyhän päivän jakso alkaa. Pääsiäinen huipentuu ylösnousemuksen juhlaan pääsiäispäivänä, josta alkaa pääsiäisviikko.

Violetin värisessä tilassa on iso kuva Tampereen tuomiokirkon köynöspojasta.
Pitkänperjantain studiokirkon kuvitukseen on käytetty Tampereen tuomiokirkon kuva-aiheita. Kuva Silva Sevelius

Kiirastorstai on yksi vuoden suosituimmista kirkossakäyntipäivistä ja sen painopiste on ehtoollisessa. Ehtoollista jaetaan Tampereen kirkoissa korona-turvallisuus huomioiden kiirastorstaina 1. huhtikuuta ja pääsiäissunnuntaina 4. huhtikuuta.

Pääsiäisen viettoon voi virittäytyä kotioloista seuraamalla seurakuntien omissa kanavissa julkaistavia jumalanpalveluksia ja hartauksia sekä Ylen ja Aamulehden pääsiäisjumalanpalveluksia.

Yle lähettää studiokirkkona toteutetun pitkäperjantain jumalanpalveluksen 2. huhtikuuta kello 10. Ohjelma tulee katsottavaksi myös Yle Areenaan.

Studiokirkon kuvaus Tampereen Mediapolikseen studiossa jossa värimaailma on lila.
Pitkäperjantain studiokirkon kuvaus Tampereen Mediapoliksessa. Kuva Silva Sevelius

Aamulehti lähettää pääsiäispäivän jumalapalveluksen suorana Aleksanterin kirkosta 4. huhtikuuta kello 10. Linkki lähetykseen julkaistaan hyvissä ajoin Aamulehden verkkosivuilla. Jumalanpalveluksen voi myös kuunnella Radio Moreenin taajuuksilla.

Pääsiäistä juhlistetaan keskustan alueella molempina pääsiäisöinä kirkkojen juhlavalaistuksilla. Tuomiokirkko, Kalevan kirkko ja Aleksanterin kirkko pidetään valaistuna läpi yön 3.–4. huhtikuuta.

Pääsiäisajan musiikkia netissä

Katsele, kuuntele ja virtittäydy pääsiäiseen seurakuntien musiikkilähetyksin äärellä.

Esimerkiksi Tuomiokirkossa tallennettu Tenebrae-konsertti julkaistaan kiirastorstaina 1. huhtikuuta kello 21 Tampereen seurakuntien youtube-kanavalla ja Tampereen seurakuntien facebook-sivulla. Konsertin ohjelmassa kuullaan italialaisen renessanssimestari Carlo Gesualdon pitkäperjantain Tenebrae-responsoriot.

Konsertissa esiintyy pirkanmaalainen vokaaliyhtye Cantus Alaudae johtajanaan vanhan musiikin ekspertti Debra Gomez-Tapio.

Muut pääsiäisen musiikkilähetykset löudät tapahtumakalenterista.

Tampereen seurakuntien pääsiäisohjelmaan kokonaisuudessaan voit tutustua täällä.