Uutiset 2021

2.11.2021 14.23

Pyhäinpäivänä sytytetään kynttilä läheisten muistolle

Pyhäinpäivänä on tullut tavaksi käydä läheisten haudoilla, sytyttää kynttilä rakkaan ihmisen muistoksi ja muistella heitä. Tampereen seurakuntien työntekijöitä ja vapaaehtoisia päivystää pyhäinpäivänä 6.11. klo 14­-20 Kalevankankaan ja Messukylän hautausmailla kuunnellen ihmisten iloja ja suruja.

Kolme hautakynttilää palaa lumisessa maassa, josta lumen alta pilkottaa havun oksia ja punaisia kanervia.

Seurakuntien työntekijöitä on tavattavissa pyhäinpäivänä myös Aitolahden vanhan kirkon hautausmaalla kello 12–15,  Lamminpään hautausmaalla kello 12–19 ja Teiskon hautausmaalla kello 11–15.

- Ihmiset ovat ilahtuneet tästä mahdollisuudesta pysähtyä hetkeksi kuuman mehun ääreen. Viime vuonna jaoimme pitkälti toistatuhatta mukia, pastori Jussi Holopainen kertoo.

- Pyhäinpäivänä ajan ja ikuisuuden raja tulee lähelle. Jollain salatulla tavalla edesmenneet sukupolvet kulkevatkin matkasaatossa kanssamme. Voimme muistella heitä ja siunata, kaivata ja heistä kiittää. Pyhäinpäivä voi herkistää myös sille, miten ainutkertainen ja samalla hauras ihmisen elämä on. Mikä elämässä onkaan tärkeintä ja merkityksellisintä, Holopainen pohtii.

Pyhäinpäivän tapahtumia Tampereen seurakunnissa

Lietsun gospelkirkko pyhäinpäivän aattona 5.11. Pyhäinpäivän tunnelmissa Petri Laaksonen. Konsertin yhteydessä gospel-cafe klo 18-21. Ohjelma 10 € lähetystyön hyväksi.

Pyhäinpäivän musiikillinen hartaus 6.11. klo 18 Hervannan kirkossa, jonka jälkeen pyhäinpäivän kynttiläpolku Ahvenisjärven ympäri. Voit ottaa oman kynttilän tai lyhdyn mukaasi. Tilaisuudessa hiljennytään muistamaan vuoden aikana poisnukkuneita seurakuntamme jäseniä

Surun ja toivon musiikkihetki
6.11. klo 15 ja 17 Lamminpään isossa kappelissa.

”Autuaita ovat” - Pyhäinpäivän musiikkia Tampereen tuomiokirkossa klo 18. Esiintyjinä Tuomiokirkkoseurakunnan kanttorit.

Ikuinen valo loistakoon-konsertti
lauantaina 6.11.2021 klo 19 Viinikan kirkossa. Vapaa pääsy, ohjelma 5€.

Osassa pyhäinpäivän messuissa ja hartaushetkessä muistetaan vuoden aikana kuolleita seurakuntalaisia  lukemalla heidän nimensä ja sytyttämällä kynttilä heidän muistolleen.