Uutiset 2021

30.9.2021 13.04

Tampereen päivää juhlitaan viikonloppuna

Tampereen seurakunnat on mukana Tampereen päivän juhlinnassa viikonloppuna 2.–3. lokakuuta. Viikonlopun ohjelemaan kuuluu hautausmaaopastuksia, Näsijärvi-risteilyjä ja Vauvakirkko.

Alus vesillä.
Jos sää suosii, Tampereen päivän viikonloppuna pääsee M/S Isosaaren kyytiin Näsijärvelle. Kuvaaja: Julius Mäkelä
Perinteikästä Tampereen päivää vietetään jälleen lokakuun ensimmäisenä viikonloppuna, jolloin kaupunki täyttyy erilaisista tapahtumista. Tampereen kaupunki juhlii tänä vuonna 242-vuotispäiväänsä.

Ohjelmaan kuuluu Tampereen matkailuoppaiden järjestämät opastetut kierrokset hautausmailla, Näsijärvi-risteilyjä M/S Isosaaren kyydissä ja Vauvakirkko Finlaysonin kirkossa.

Tampereen matkailuoppaat järjestää sunnuntaina 3.10. opastetut kierrokset sekä Pyynikin kirkkopuistossa että Kalevankankaan hautausmaalla. Kierros Pyynikin kirkkopuistossa alkaa kello 12. Kierroksella tutustutaan Tampereen vanhimpaan hautausmaahan ja kuullaan kaupungin historiasta ja merkkihenkilöistä. Kierrokselle lähdetään Aleksanterin kirkon pääovien edestä.

Kalevankankaan hautausmaahan tutustutaan kello 15 alkaen. Lähtö kierrokselle on hautausmaan pääportilta, Hautausmaankatu 5. Molemmat hautausmaakierrokset kestävät 1,5 tuntia ja niille on vapaa pääsy.

Seurakuntien omistaman M/S Isosaari -veneen matkassa pääsee sään salliessa Näsijärvi-risteilyille sekä lauantaina että sunnuntaina. Lähdöt ovat Mustalahden satamasta tasatunnein kello 10–16. Risteilyt kestävät 45 minuuttia. Risteilyn hinta on aikuisilta 10 euroa, lapsilta 5 euroa.

Finlaysonin kirkon Lasten katedraali on sunnuntaina avoinna klo 11–17. Kello 15 vietetään Vauvakirkkoa, joka on leppoisa musiikillinen hetki perheen pienimpien kanssa.

Tampereen päivä on kansalaisjuhla, jota vietetään Tampereella kaupungin perustamisen vuosipäivänä 1. lokakuuta ja sitä lähimpänä viikonloppuna.

Tampereen päivän ohjelma: Ohjelma - Tampereen päivä