Uutiset 2022

15.12.2022 14.05

Joulun alla runsaasti tapahtumia Tampereen seurakunnissa

Kahden hiljaisemman joulun jälkeen joulutapahtumia on Tampereen seurakunnissa tänä vuonna jälleen runsaasti.

Kalevan kirkon sisällä seinille projisoitu liekkien kuvia.
Tulen ja valon joulu järjestetään jälleen Kalevan kirkossa kolmen vuoden tauon jälkeen. Kuva: Markus Perko
Tulevana viikonloppuna koetaan mm. tunnelmallinen Metsäkirkko Halimasjärven rannalla 16.12. ja vaikuttava Tulen ja valon joulu Kalevan kirkossa 17.12.

Lauantaina Finlaysonin kirkossa lauletaan Lasten kauneimpia joululauluja ensimmäistä kertaa tukiviitottuina. Sunnuntaina puolestaan kuullaan Messukylän kirkossa uusia räp-sovituksia tutuista joululauluista.

Ensi viikolla Keskustorin Vanhan kirkon ovet ovat auki illansuussa kello 16–18 tiistaista perjantaihin, ja kävijöille on tarjolla lämmin mukillinen glögiä.

Poimintoja tapahtumista:

Perjantai 16.12.2022

Perjantaina ohjelmassa on tunnelmallinen Metsäkirkko Halimasjärven rannalla. Kynttiläkulkue lähtee Atalan seurakuntakodilta kello 18. Jouluhartaus järven rannalla alkaa kulkueen saavuttua noin kello 18.30.

Kauneimmat Joululaulut -tilaisuudet jatkuvat edelleen kirkoissa ja muuallakin. Perjantaina Tampereella lauletaan joululauluja kahdessakin pubissa, Pub Kujakollissa Tahmelassa (Tahmelan viertotie 2) kello 19 alkaen ja Vehmas-Krouvissa Vehmaisissa (Aukionkatu 24) kello 21 alkaen.

Muut Suomen Lähetysseuran Kauneimmat Joululaulut -tilaisuudet: tampereenseurakunnat.fi/kauneimmatjoululaulut

Lauantaina 17.12.2022

Lasten katedraalissa Finlaysonin kirkossa lauletaan lauantaina Lasten kauneimpia joululauluja kello 10, kello 12 ja kello 14. Ensimmäistä kertaa kaikissa kolmessa tilaisuudessa laulut myös tukiviitotaan.

Lasten katedraali on avoinna loppuvuoden ajan joka päivä. Kirkko on avoinna 23.12. asti päivittäin klo 11–18, jouluaattona ja joulupäivänä kello 11–17, ja tapaninpäivänä kello 11–18.

Tarkemmat tiedot ohjelmasta: tampereenseurakunnat.fi/lastenkatedraali

Kolmen vuoden tauon jälkeen Kalevan kirkossa järjestetään lauantaina vaikuttava tapahtuma Tulen ja valon joulu. Ohjelmassa on tulitaidetta, tanssia, musiikkia ja videoesitys kirkon seinien sisällä. Tapahtuma järjestetään illan aikana kahdesti kello 18 ja 21. Tapahtumaan on vapaa pääsy.

Aamulehti näyttää tilaajilleen kello 18 alkavan Tulen ja valon joulu -tapahtuman suorana osoitteessa aamulehti.fi/live

Sunnuntaina 18.12.2022

Sunnuntaina on Hämeenpuistossa erityinen lenkkeilytilaisuus, joulurauhan julistus koiraperheille – ja muillekin.  Pohjois-Hämeen kennelpiirin järjestämä koirien kynttiläkulkue koirallisille ja koirattomille lähtee liikkeelle kello 18 Hämeenpuiston eteläpäästä. Joulurauhan julistaa pastori Kati Eloranta.

Konsertteja järjestetään useita samana päivänä. Sunnuntaina Tuomiokirkossa Marian riemulaulu -konsertissa esiintyvät sopraano Eveliina Ylikoski ja urkuri Esa Toivola. Konsertti alkaa kello 15 ja kestää noin 45 minuuttia. Tilaisuuteen on vapaa pääsy. Konsertissa on mahdollista lahjoittaa diakoniatyön kautta vähävaraisten avustamiseen.

Viinikan kirkossa sunnuntaina esiintyy Kamarikuoro Näsi. Ohjelmistossa on mukana joulun klassikoita, mm. Leevi Madetojan Arkihuolesi kaikki heitä ja Jean Sibeliuksen Viisi Joululaulua. Kello 15 alkavaan konserttiin on vapaa pääsy, käsiohjelma 15/10 euroa.

Pop- ja räp-musiikkia esittävä yhtye NNS esittää tuoreita sovituksia tutuista joululauluista sunnuntaina Messukylän kirkossa. Illan aloittaa Peter Joukaisen akustinen trio. Konsertti alkaa kello 18 ja tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Kaikki Tampereen kirkoissa järjestettävät konsertit: tampereenseurakunnat.fi/konsertit

Viikolla 51

Joulun alla ensi viikolla Vanha kirkko Keskustorilla kutsuu väkeä glögeille tiistaista perjantaihin 20.–23.12 kello 16–18.

Ennen joulua on mahdollista päästä laulamaan Kauneimpia Joululauluja nyt myös saamenkielellä. Tapahtuma on avoin kaikille, ja se järjestetään tiistaina 20. joulukuuta kello 18 Pyynikin pappilassa (Kisakentänkatu 18).

Torstaina 22. joulukuuta Harjun Kamarikuoron perinteinen joulukonsertti ”Oi käykää ystävät laulamaan” valmistaa kuulijan rauhalliseen joulunviettoon. Konsertti järjestetään Pispalan kirkossa torstaina kello 18. Tilaisuudessa on vapaaehtoinen käsiohjelmamaksu.

Tapahtumatiedot Tampereen seurakunnissa:

tampereenseurakunnat.fi/joulu