Uutiset 2022

2.11.2022 13.06

Kirkon työntekijöitä tavattavissa hautausmailla pyhäinpäivänä

Pyhäinpäivää vietetään tällä viikolla lauantaina 5. marraskuuta. Tampereen hautausmailla on pyhäinpäivänä Tampereen seurakuntien työntekijöitä päivystämässä ja jakamassa lämmintä mehua.

Kivinen enkelipatsas, jolla on lasinen kynttilälyhty sylissä ja lehti olkapäässä.

Hautausmaalla kävijät voivat jutella seurakuntien työntekijöiden ja vapaaehtoisten kanssa luottamuksellisesti haluamistaan aiheista, iloistaan ja suruistaan.

Päivystysajat eri hautausmailla:

• Aitolahden vanhan kirkon hautausmaa kello 12–15
  • Teiskon hautausmaa kello 10–15
  • Lamminpään hautausmaa kello 13–19
  • Kalevankankaan hautausmaa (kappelin edustalla) kello 14–20
  • Messukylän hautausmaa kello 14–20.
Hautausmailla vierailevat voivat osallistua myös musiikkihetkiin.

Kalevankankaan isossa kappelissa voi osallistua musiikkihartauksiin kello 16 ja 17. Hartaudessa kuullaan Tampereen Kamarimusiikkiseuran musiikkia.

Lamminpään isossa kappelissa esiintyy Harjun kanttorikvartetti kello 15 ja 17.

Messukylän kirkossa alkaa musiikillinen hartaushetki kello 15, esiintymässä Kamarikuoro Eternitas, johtaa Maiju Helin

Kirkoissa messuja ja hartaustilaisuuksia, Hervannassa kynttiläpolku

Pyhäinpäivän messut alkavat lauantaina kello 10 Aleksanterin kirkossa, Kalevan kirkossa, Teiskossa, Tuomiokirkossa ja Viinikan kirkossa, kello 11 Aitolahden vanhassa kirkossa ja Pispalan kirkossa. Kello 14 järjestetään Härmälän kirkossa musiikillinen messu.

Messukylän kirkossa alkaa pyhäinpäivän iltakirkko kello 17. Ruotsalaisen seurakunnan iltahartaus pidetään Vanhassa kirkossa kello 18 alkaen.

Hervannan kirkossa alkaa kello 18 musiikillinen iltahartaus. Hartauden jälkeen kuljetaan pyhäinpäivän kynttiläpolku Ahvenisjärven ympäri. Lähtö polulle on Ahvenisjärven laiturilta kello 19.

Muistelutilaisuuksia läheisiään sureville

Viikonlopun aikana järjestetään muistelutilaisuuksia edesmenneitä läheisiään sureville. Pyhäinpäivän aattona, perjantaina 4. marraskuuta Vanhassa kirkossa on huumeisiin kuolleiden muistotilaisuus kello 18–19. Ennen muistotilaisuutta voi sytyttää kynttilän läheisensä muistoksi kello 17.30 alkaen.

Pyhäinpäivänä lauantaina Vanhassa kirkossa järjestetään syöpään menehtyneiden muisteluhetki kello 16–17. Tilaisuudessa on paikalla Pirkanmaan Syöpäyhdistyksen kriisityöntekijöitä ja vapaaehtoisia. Tilaisuus päättyy kello 17 kynttilöiden sytyttämiseen Vanhan kirkon pihalle.

Finlaysonin kirkossa vietetään lauantaina lohdun iltaa, joka on tarkoitettu menetyksen kokeneille lapsiperheille. Ohjelma alkaa kello 17 ja kestää noin puoli tuntia, jonka jälkeen voi halutessaan vielä jäädä kirkkoon.

Konsertit Aleksanterin kirkossa ja Tuomiokirkossa

Pyhäinpäivän aattona perjantaina 4. marraskuuta Aleksanterin kirkossa esiintyvät Kamarikuoro Arioso Pirjo Mäntyvaaran johdolla ja urkuri Esa Toivola

Kello 19 alkavassa konsertissa kuullaan pyhäinpäivän teemoihin liittyvää musiikkia. Ohjelmistossa on mm. italialaisen Luigi Cherubinin ja saksalaisten isä ja poika Joseph Rennerin Requiemien Introitus-osat ja kaksi Johann Sebastian Bachin kuorokoraalia. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.

Tuomiokirkossa kuullaan pyhäinpäivänä lauantaina Requiem-musiikin harvinaisuus. Händel-kuoro esittää italialaisen Antonio Salierin omia hautajaisiaan varten säveltämän sielunmessun Requiem c-molli. Kyseessä on tiettävästi teoksen ensiesitys Suomessa. Requiemin lisäksi konsertissa kuullaan kaksi motettia, jotka Salieri sävelsi esitettäväksi yhdessä Requiemin kanssa.

Konsertissa esiintyy Händel-kuoro, Kamariorkesteri Tampere Chamber, Kajsa Dahlbäck, sopraano, Päivi Pylvänäinen, sopraano, Martti Anttila, tenori, Jussi Lehtipuu, basso, johtaa Debra Gomez-Tapio. Liput konserttiin maksavat 25/20 euroa. Ennakkoon lippuja myy lippu.fi. Konsertti alkaa Tuomiokirkossa lauantaina 5.11. kello 18.

Kaikki tapahtumat Tampereen seurakunnissa: tampereenseurakunnat.fi/tapahtumat