Uutiset 2022

28.4.2022 11.57

Ruotsalaisen seurakunnan kirkkoherra vaihtuu, Kim Rantala eläkkeelle

Tampereen ruotsalaisen seurakunnan kirkkoherra vaihtuu. Seurakunnassa kirkkoherrana vuodesta 2008 asti toiminut Kim Rantala jää eläkkeelle 1. toukokuuta.

Pappi nostaa hattuaan.
Ruotsalaisen seurakunnan kirkkoherra Kim Rantala jää eläkkeelle vappuna. Kuva: Hannu Jukola
Ruotsalaisen seurakunnan kirkkoneuvosto valitsi kokouksessaan 27.4. uudeksi kirkkoherraksi Janne Heikkilän, joka toimii tällä hetkellä Korsnäsin kirkkoherrana. Heikkilä astuu virkaansa Tampereella 1. syyskuuta tänä vuonna.

Kesän ajan (1.5.–31.8.) Tampereen ruotsalaisen seurakunnan kirkkoherran virkaa hoitaa Tampereen eteläisen seurakunnan kappalainen Antero Eskolin 50 prosentin työajalla.

Poikkeuksellinen sisämaan seurakunta

Tampereen ruotsalainen seurakunta on koko Suomen mittakaavassa poikkeuksellinen, suomenkielisellä alueella toimiva sisämaan ruotsinkielinen seurakunta. Vuonna 1926 perustetun seurakunnan jäsenmäärä on pysynyt suunnilleen samoissa lukemissa jo lähes sata vuotta.

Jäsenmäärä vaihtelee vuosittain, mutta viime vuosina jäseniä on ollut jonkin verran yli tai alle 900 henkilöä.

Pienessä seurakunnassa on Rantalan mukaan oma, erityislaatuinen tunnelmansa.

– Suhde papin ja seurakunnan välillä on erilainen verrattuna isompiin seurakuntiin. Ruotsinkielinen yhteisö Tampereella on niin pieni. Olen elänyt heidän kanssaan, ja kun olen ollut eri tilaisuuksissa mukana, kaikki ovat tienneet, että olen heidän pappinsa, kertoo Rantala.

Alkujaan Suomussalmella pappina aloittanut Kim Rantala ehti toimia Tampereen ruotsalaisen seurakunnan johdossa noin kolmetoista ja puoli vuotta. Yhteensä elämänuraa pappina on Rantalalle kertynyt 37 vuotta.