Uutiset 2022

8.11.2022 12.35

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys alkoi tiistaina

Seurakuntavaalien ennakkoäänestys alkoi tiistaina. Ennakkoon vaaleissa on mahdollista äänestää tiistaista lauantaihin 8.11.–12.11.

Vaalitoimitsija pöydän ääressä ja äänestäjiä jonottamassa.
Ennakkoäänestys alkoi Tampereella tiistaina 8.11. Seurakuntien talossa. Kuvassa vasemmalta vaalitoimitsija Birgitta Järvinen, ja äänestäjät Helena Björkqvist, Raimo Björkqvist ja Eeva Kettunen. Kuva: Hannu Jukola.
Tampereella ensimmäisenä avautui äänestyspaikka Seurakuntien talossa keskustassa (Näsilinnankatu 26), jonne aamuyhdeksän aikaan ehti muodostua jonoakin. Ennakkoäänestyspaikkoja on Tampereella marketeissa, kirkoissa, seurakuntataloissa ja oppilaitoksissa.

Ennakkoäänestyspaikat ja niiden aukioloajat on kerrottu Tampereen ev.lut. seurakuntien vaalisivulla tampereenseurakunnat.fi/ennakkoaanestys. Ennakkoäänestyspaikoista on tietoja myös vaalikirjeessä.

Tampereella äänestetään luottamushenkilöt Eteläisen seurakunnan, Harjun seurakunnan, Messukylän seurakunnan ja Tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntaneuvostoihin sekä seurakuntien yhteiseen kirkkovaltuustoon vuosiksi 2023—26. Tampereen ruotsalaisessa seurakunnassa päädyttiin sopuvaaleihin, sillä ehdokkaita oli yhtä paljon kuin luottamushenkilöiden paikkoja.

Ennakkoon voi äänestää missä ennakkoäänestyspaikassa tahansa, myös muualla Suomessa. Vaalipäivä on 20. marraskuuta. Vaalipäivänä voi äänestää vain oman seurakunnan äänestyspaikassa.

Uskolliset äänestäjät liikkeellä

Helena ja Raimo Björkqvist saapuivat tiistaiaamuna äänestämään Seurakuntien talolle ensimmäisten joukossa. Molemmat ovat Tuomiokirkkoseurakunnan aktiivisia ja pitkäaikaisia jäseniä, ja kertovat aina äänestävänsä seurakuntavaaleissa.

Pariskunnalla oli selkeä syy sille, miksi he haluavat äänestää seurakuntavaaleissa. He haluavat, että kirkko säilyy entisellään.

– Haluamme, että kirkko pysyy Raamatun opissa, kertoo Helena Björkqvist ehdokasvalinnan taustoista.

Ensimmäisten joukossa äänesti myös Eeva Kettunen, Tuomiokirkkoseurakunnan jäsen hänkin.

– Laman aikana 1990-luvulla erosin kirkosta, kun lasten kerhotoiminta muuttui maksulliseksi. Myöhemmin tilanne on korjaantunut ja liityin takaisin kirkkoon, kertoo Eeva Kettunen.

Kettunen kehuu kirkon nykyistä yhteisöllistä toimintaa, ja haluaa äänestämällä olla mukana vaikuttamassa.

Kahdet vaalit

Tampereella seurakuntavaaleissa äänestetään uudet päättäjät sekä paikallisiin seurakuntaneuvostoihin että seurakuntien yhteiseen kirkkovaltuustoon. Yhteinen kirkkovaltuusto päättää Tampereen seurakuntayhtymän keskeisistä asioista kuten toimintasuunnitelmasta ja talousarviosta, seurakuntaneuvostot johtavat seurakuntien toimintaa.

Tämän vuoksi äänestäjille annetaan kaksi vaalilippua, oranssi ja valkoinen. Äänestyksessä seurakuntaneuvoston ehdokkaan numero kirjoitetaan oranssiin äänestyslippuun ja kirkkovaltuustoehdokkaan numero valkoiseen äänestyslippuun.

Äänestyspaikalla pitää esittää henkilöllisyystodistus tai muu riittävä todistus henkilöllisyydestä. Mukaan kannattaa ottaa kotiin postitetussa vaalikirjeessä mukana oleva ilmoituskortti, mutta se ei kuitenkaan ole äänestäessä pakollinen.

Vaaleissa äänioikeutettuja ovat kaikki 16 vuotta täyttäneet evankelis-luterilaisen kirkon jäsenet.

Vaalikone kertoo ehdokkaan arvoista

Äänestäjät voivat etsiä itselleen sopivaa ehdokasta vaalikoneen avulla: seurakuntavaalit.fi/vaalikone

Lisätietoja vaaleista Tampereen seurakuntien vaalisivuilta:
tampereenseurakunnat.fi/seurakuntavaalit

Valtakunnalliset vaalisivut: