Uutiset 2023

23.8.2023 14.37

Kalevan kirkon ympäristöön rakennetaan kaupunkiniitty

Kalevan kirkon ympäristöön rakennetaan laaja kaupunkiniitty. Valtuustoaloite Kalevan kaupunkikedosta hyväksyttiin Tampereen kaupunginvaltuustossa maanantaina 21. elokuuta.

Monumentaalinen Kalevan kirkko keskellä Liisanpuistoa.
Kalevan kirkko sijaitsee Tampereella keskeisellä paikalla Liisankalliolla. Kuva: Juha-Pekka Aaltonen

Aloitteen kaupunkiniitystä teki valtuutettu Jaakko Stenhäll (vihr.) ja 34 muuta valtuutettua.

Yle Tampere kertoo uutisessaan, että ensi vuonna on tarkoitus perustaa noin 1 800 neliömetrin niitty, jota voidaan myöhemmin laajentaa. Kaupunginpuutarhuri Timo Koski kertoo, että kedon rakentaminen vaatii paljon kunnossapitoa. Niitty valmistuu arviolta 3–5 vuoden päästä.

Hanke ilahduttaa Tuomiokirkkoseurakunnassa

Tuomiokirkkoseurakunnassa idea kaupunkiniitystä on saanut jo aiemmin kannatusta. Silta-lehden haastattelussa viime vuoden keväänä tuomiorovasti Olli Hallikainen kommentoi hanketta näin:

– Ajatus kedon tai luontoniityn saamisesta Kalevan kirkon viereen on luonteva. Kirkon profiili toivon kirkkona ja kalan muoto tuovat sen luontoteemaa lähelle. Myös paikka ikivanhalla peruskalliolla Liisankalliolla tuo perspektiiviä niityllä kulkeville. He voivat katsella kedon kukkia, kuten Jeesus kehotti aikanaan, kuunnella niityn pörriäisiä ja ympäröivän kaupungin elämää.

– Kirkosta ja ympäröivistä kodeista voi tulla myös piknikille kesäiselle niitylle, lisää Hallikainen

Myös Kalevan lähikirkkoalueen vastuupappi Riikka Sydänmaa suhtautuu Silta-lehden haastattelussa positiivisesti aloitteeseen.

– Mielestäni on hyvä, että luonnon monimuotoisuutta vaalitaan. Niitty sopii hyvin kirkon kanssa samaan kuvaan Kalevan kirkkosalissa, ja kappelissa alttaritaulu on ikkuna ulos. Ajattelen, että tällaiseen ”elävään alttaritauluun” monimuotoinen luonto sopii hyvin, kommentoi Sydänmaa.

Lue koko juttu täältä: Katsellaanko Kalevan kirkolla vielä joskus kedon kukkia?  (6.4.2022)