Uutiset 2023

19.10.2023 12.28

Messu, keskustelu ja kävely – rauhan puolesta

Ekumeenista vastuuviikkoa vietetään 22.–29. lokakuuta 2023 teemalla Pyhä rauha – kristityt rauhan rakentajina. Sen tarkoitus on saada ihmiset pohtimaan ja arvioimaan omaa elämäntapaansa suhteessa maailman tilaan.

Kaksi lasta seisoo kadulle piirretyn maapallon päällä, ja isompi poika pitää pietä tyttöä vyötäröstä kiinni kun he katsovat ylöspäon.
Ekumeeninen vastuuviikko on kristittyjen yhteinen ihmisoikeus- ja vastuullisuuskampanja, jossa kirkot toimivat oikeudenmukaisemman maailman puolesta. Kuva: Shutterstock
Tampereella vastuuviikon ohjelmassa on Vanhan kirkon messu – Pyhä rauha, joka järjestetään perjantaina 20. lokakuuta kello 18 Keskustorin Vanhassa kirkossa. Liturgina toimii oppilaitospastori Risto Korhonen.

Messun jälkeen noin kello 19.15 järjestetään teejatkot, jonka keskustelun teemana on Väkivalta tuottaa väkivaltaa – Katsaus Lähi-idän konfliktiin. Alustajaksi on kutsuttu Tampereen Rauhan- ja konfliktintutkimuskeskuksen tutkijatohtori Tiina Järvi.

Rauhankävelylle tiistaina 24. lokakuuta

Ihmisiä syksyisissä vaatteissa ulkona pimeän aikaan. Yhdellä heistä lukee takin päällä olevassa liivissä Marhaban. Lyhdyt valaisevat.
Vuoden 2022 Rauhankävelyn teemana oli kestävän tulevaisuuden rakentaminen. Hervannan kirkolle päättyneen kävelyn lopuksi puhuttiin uskontojen roolista sen rakentamisessa.

Tampereen seurakuntien ja muutamien muiden uskontokuntien järjestämälle Rauhankävelylle lähdetään tiistaina 24. lokakuuta. Kokoontuminen on Vanhan kirkon edessä kello 16.45 ja lähtö kello 17.

Reitti kulkee monien rukoushuoneiden ohi. Kalevankankaan hautamaalla voi sytyttää kynttilän Muualle haudattujen muistomerkillä, ja kävelylle voi ottaa mukaan led-valolyhdyn.

Päätepisteenä on Mormonikirkko, (Pellervonkatu 1), jossa keskustellaan rauhasta ja vieraanvaraisuudesta pienen tarjottavan äärellä, nyyttikesti-periaatteella.

Lisätietoja: Suomen Ekumeeninen Neuvosto

Kävelylle toivotetaan tervetulleiksi osallistujia kaikista uskonnollisista yhteisöistä ja kirkkokunnista.