Uutiset 2023

21.12.2023 16.27

Pikkuenkelit herkistävät mielen Viattomien lasten päivänä

Vanha, kaunis perinne Enkelikirkko järjestetään 28. joulukuuta Aleksanterin kirkossa. Enkelikulkueen saapuminen pimennettyyn kirkkosaliin Maan korvessa kulkevi lapsosen tie -sävelmän soidessa on Enkelikirkon odotettu kohokohta.

Pieni tyttö vaaleassa vaatteessa ja siivet selässä seisoo penkillä ja katsoo ylös päin kirkossa, jossa on paljon ihmisiä.
Viattomien lasten päivän Enkelikirkko Aleksanterin kirkossa 28.12.2022. Kuva: Hannu Jukola
Enkelikirkon sanoma on ajaton ja vetoaa lempeydellään nykyajan ihmisiin. Kirkkojuhla noudattelee alkuperäistä ohjelmarunkoa. Aluksi yleisö käy sytyttämässä kynttilän alttarilla, lapset musisoivat ja pappi kertoo suojelusenkeleistä osoittaen sanansa erityisesti lapsiyleisölle.

Enkelikulkueen saapuminen pimennettyyn kirkkosaliin Maan korvessa kulkevi lapsosen tie -sävelmän soidessa on odotettu kohokohta. Enkelikirkon päättää yhteinen iltarukous ja loppuvirsi Maa on niin kaunis.

Tapahtuma kestää enintään 40 minuuttia, jotta yleisön pienimmätkin jaksaisivat seurata ohjelmaa väsymättä.

Enkelikirkossa kerättävä kolehti lahjoitetaan yleensä Mannerheimin Lastensuojeluliiton toimintaan.

Ensimmäisestä Enkelikirkosta on kulunut 70 vuotta

Kouluikäinen tyttö, joka on pukeutunut enkeliksi kävelee kynttilä kädessään hämärän kirkon käytävää.
Enkelikirkko on enkelikulkueen lapsille jännittävä elämys. Kuva: Hannu Jukola
Ensimmäisestä Enkelikirkkotapahtumasta on kulunut jo 70 vuotta, sillä perinne sai alkunsa Tampereelta Aleksanterin kirkosta vuonna 1953.

Piispa Eelis Gulinin puoliso Helmi Gulin halusi luoda perheille kirkkojuhlan, johon erityisesti pienet lapset toivotettiin tervetulleiksi.

Sopivaksi päiväksi valikoitui viattomien lasten päivä, entinen neljäs joulupäivä, joka 1700-luvulla poistui kalentereista. Enkelikirkon toteuttajaksi kutsuttiin 1951 perustetun Mannerheimin Lastensuojeluliiton (MLL) Hämeen piirin naistoimikunta.

Muille paikkakunnille Enkelikirkko alkoi levitä 1980-luvun alkupuolella tarmokkaan tiedottamisen ansiosta, ja Enkelikirkkoa vietetäänkinlähes 300 paikkakunnalla ympäri Suomea. Nykyään Enkelikirkko on vakiintunut vuosittaiseksi koko perheen kirkkotapahtumaksi, jota MLL:n paikallisyhdistykset järjestävät yhteistyössä seurakuntien kanssa kirkoissa ja seurakuntasaleissa.

Enkelikirkko 28.12. kello 18–19 Aleksanterin kirkossa