Uutiset 2023

22.11.2023 8.16

Pispalan kirkon kulttuuri-illassa Bachia ja Bergmanin elokuva

Pispalan kirkolla vietetään kulttuuri-iltaa tulevana lauantaina 25. marraskuuta. Illan aikana kuullaan mm. Johan Sebastian Bachin musiikkia ja illan päättää elokuvaesitys. Ohjelmassa on Ingmar Bergmanin ohjaama elokuva Talven valoa.

Pispalan kirkon edustalla valaistu enkelihahmo ja valopalloja puissa.
Pispalan kirkon talven valoa helmikuussa 2023. Kuva: Hannu Jukola

”Kulttuuria kirkolla” -tapahtumiin on vapaa pääsy. Iltapäivän ja illan ohjelmistosta voi omien aikataulujen mukaan valita itselleen mieluisat tilaisuudet.

Päivän ohjelma alkaa jo iltapäivällä kello 15, kun kirkon väki esittelee Pispalan kirkon remontoitua pihaa, ja piha siunataan käyttöön. Kello 16.30 alkaen tarjolla on teetä ja piirakkaa.

Kello 17 vieraaksi saapuu Risto Nordell, joka tunnetaan Yleisradion Riston valinta -ohjelman toimittajana. Nordell luennoi aiheesta ”Kirkkomusiikkia Jumalan kunniaksi ja sielun ravinnoksi”.

Ohjelma jatkuu kello 18.30 konsertilla. Pianisti Hannu Alasaarela soittaa Johann Sebastian Bachin Goldberg-muunnelmia.

Illan elokuvaan virittäydytään kello 20 alkaen, kun toimittaja, pappi Niilo Rantala alustaa Ingmar Bergmanin ohjaamasta elokuvasta Talven valoa (Nattvardsgästerna). Bergmanin vuonna 1963 ohjaama elokuva on toinen osa elokuvatrilogiasta, joka käsittelee Jumalan olemassaoloa.

Elokuvaesitys alkaa kello 21. Elokuva on tekstitetty suomeksi.

• klo 15 Pispalan kirkon remontoidun pihan esittely ja siunaus
  • klo 16.30 tarjolla teetä ja piirakkaa
  • klo 17 Risto Nordell: "Kirkkomusiikkia Jumalan kunniaksi ja sielun ravinnoksi".  Yleisradion Riston Valinta -ohjelman maineikas toimittaja iltapäivän vieraana.
  • klo 18.30 pianisti Hannu Alasaarela: Goldberg-muunnelmia
  • klo 20 Talven valoa -elokuvan alustus; TM, toimittaja ja cinepappi Niilo Rantala kertoo elokuvasta
  • klo 21 Talven valoa (Nattvardsgästerna, 1963, Ingmar Bergman). Kesto 81 minuuttia. Bergmanin Jumalan olemassaoloa käsittelevän trilogian toinen osa.