Uutiset 2023

5.6.2023 15.10

Seurakuntien työntekijät päivystävät Kalevankankaan hautausmaalla

Tampereen seurakuntien työntekijät päivystävät kesän aikana Kalevankankaan hautausmaalla. Pappi tai diakoniatyöntekijä on kohdattavissa hautausmaalla arki-iltapäivisin, maanantaista perjantaihin kello 12–16.

Kalevankankaan hautausmaalla päivystävä pappi ja pyöräilijä keskustelevat.
Tampereen seurakunnat järjesti päivystyksen Kalevankankaalle ensimmäistä kertaa kesällä 2020. Ville Aalo (vas.) oli yksi päivystäjistä. Kuva Eva Wäljas

Päivystäjiä on liikkeellä kaksi, ja toisen heistä voi kohdata kello 12–14 Kalevankankaan kappelin edessä olevalla penkillä.

Kirkon työntekijälle voi tulla juttelemaan mistä aiheesta tahansa. Keskustelut ovat luottamuksellisia.

Seurakuntien työntekijän tunnistaa papin tai diakonin virkapaidasta tai tummansinisestä takista, jossa lukee teksti "Askeleissasi".

Päivystys jatkuu 13. heinäkuuta asti, juhannusaattona 23.6. päivystystä ei ole.

Kalevankankaan kesäajan säännöllinen päivystys järjestetään nyt neljättä kertaa. Viime kesänä päivystävillä työntekijöillä oli lähes 600 kohtaamista, sitä edeltävänä kesänä lähes 500, joten jutteluhetket ihmisten kanssa ovat määrällisesti lisääntyneet.

Kalevankankaan hautausmaan tietoja nettisivuilta

Pappien ja diakonien kanssa voi keskustella mistä aiheesta tahansa, mutta monet hautausmaalla kävijät kaipaavat myös tietoja mm. hautojen ja muistomerkkien sijainneista. Kalevankankaan hautausmaan tietoja löytyy parhaiten verkkopalveluista.

Tietoja merkkihenkilöistä, muistomerkeistä, kasveista ja puista sekä Hiljaisuuden puutarhan pisteistä löytyy karttasovelluksen avulla osoitteessa kalevankangas.fi

Viime vuonna Tampereella otettiin käyttöön hautahaku, joka toimii kaikilla Tampereen hautausmailla. Vainajan nimen perusteella voi hakea hautapaikan sijaintia verkko-osoitteessa  hautahaku.fi. Hautahakuun pääsee myös hautausmaan portin ilmoitustaululta löytyvällä QR-koodilla.