Uutiset 2023

1.12.2023 8.32

Tampereen kirkot avoinna kaikille hääpareille, myös Eteläinen seurakunta avasi tilat

Tampereen ev.lut. seurakuntien kaikki kirkot ovat jatkossa avoinna samaa sukupuolta olevien parien vihkimiseen. Tampereen Eteläinen seurakunta teki torstai-iltana 30.11.2023 päätöksen tilojen avaamisesta kaikille pareille. Päätös tilojen avaamisesta syntyi seurakuntaneuvostossa äänin 10–7. Päätöksestä jätettiin kuusi eriävää mielipidettä.

Kahden valkopukuisen morsiamen kädet koskettavat toisiaan.
Kuvituskuva: Shutterstock

Muissa Tampereen suomenkielisissä evankelis-luterilaisissa seurakunnissa tilat on avattu kaikille pareille jo aiemmin.

Aloitteen tilojen avaamisesta Tampereen Eteläisessä seurakunnassa oli tehnyt seitsemän seurakuntaneuvoston jäsentä, viisi varajäsentä ja yksi seurakunnan nuorten vaikuttajaryhmän jäsen.

Aloitteessa esitettiin, että Tampereen Eteläisen seurakunnan tilat olisivat kaikkien niiden avioliittoa solmivien parien käytössä, jotka pyytävät liitolleen siunausta ja haluavat tulla vihityiksi ja viettää hääjuhlaansa seurakunnassa. Kirkkoherra Kaija Karvala suhtautui esityksessään aloitteeseen myönteisesti ja esitti, että neuvosto muodostaa linjaukset seurakunnan tilojen käyttämisestä.

– Hienoa, että seurakuntamme haluaa vahvistaa viestiä, että Jumalan rakkaus kuuluu kaikille. Tämä on yksi askel sitä kohti, että kirkkomme toiminta on yhdenvertaisempaa kaikille jäsenille, sanoo kirkkoherra Kaija Karvala.

Tampereen Eteläisessä seurakunnassa on noin 35 000 jäsentä. Eteläisen seurakunnan alueella sijaitsee kolme kirkkoa, Hervannan kirkko, Härmälän kirkko ja Viinikan kirkko.

Muut Tampereen kirkot avattu kaikille pareille jo aiemmin

Tilat kaikille pareille on jo aiemmin avattu muissa suomenkielisissä Tampereen evankelis-luterilaisissa seurakunnissa. Tampereen Tuomiokirkkoseurakunnassa samaa sukupuolta olevia pareja on voitu vihkiä jo avioliittolain muutoksen voimaantulosta eli vuodesta 2017 lähtien. Harjun seurakunta teki päätöksen tilojen avaamisesta kaikille pareille maaliskuussa 2023.

Messukylän seurakunnan tilat avattiin kaikille pareille Tampereen hiippakunnan tuomiokapitulin päätöksellä 15. marraskuuta tänä vuonna. Päätös asiassa oli siirtynyt tuomiokapituliin, sillä seurakuntaneuvosto ja kirkkoherra olivat tilojen avaamisesta eri mieltä kokouksessaan 31.8.2023. Seurakuntaneuvoston enemmistö kannatti tilojen avaamista.

Tuomiokapituli totesi päätöksessään 15. marraskuuta, että ”seurakuntien on syytä vahvistaa viestiä, jonka mukaan jokainen on tärkeä ja Jumalalle yhtä rakas. Siksi on myös edettävä sitä kohti, että kaikki avioliitolleen Jumalan siunausta pyytävät voidaan vihkiä kirkollisesti”.

Tuomiokapituli totesi, että kyseessä on päätös seurakunnan tilojen käytöstä. Kirkollisesta avioliittoon vihkimisestä päättää kirkolliskokous.

Suomen evankelis-luterilaisen kirkon voimassa olevan kirkkojärjestyksen mukaan samaa sukupuolta olevien avioliittoon vihkiminen ei ole mahdollista. Kirkolliskokouksessa on tehty useita aloitteita vihkimisten mahdollistamisesta avioliittolain vuonna 2017 tapahtuneet muutoksen jälkeen. Päätös vaatisi kirkolliskokouksessa määräenemmistöpäätöksen, eli kolme neljäsosaa kirkolliskokouksen äänistä taakseen.

Uutinen 15.11.2023:
Tuomiokapituli: Messukylän seurakunnan tilat kaikkien parien käyttöön

Tampereella toimii viisi evankelis-luterilaista seurakuntaa, Eteläinen seurakunta, Harjun seurakunta, Messukylän seurakunta ja Tuomiokirkkoseurakunta, sekä ruotsinkielinen Ruotsalainen seurakunta. Seurakunnat ovat toiminnallisesti itsenäisiä yksiköitä. Yhdessä seurakunnat muodostavat Tampereen evankelis-luterilaisen seurakuntayhtymän.