Uutiset 2023

14.7.2023 16.08

Tuomiokirkon kesäkonserttisarja nostaa saksalaista säveltäjämestaria

Tuomiokirkon Katedraali.org-urkukonserttisarja alkaa 20. heinäkuuta. Tämän kesän urkureina on tuttuja kotimaisia nimiä sekä nimekkäitä vierailijoita ulkomailta. Konsertit soivat torstaisin kello 19 ja niihin on vapaa pääsy.

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 150 vuotta säveltäjä Max Regerin syntymästä. Siksi moni esiintyjä onkin ottanut tämän saksalaisen säveltäjämestarin teoksia konserttiohjelmaansa. Regerin tyylissä yhdistyvät romantiikan ajan musiikin ilmaisu barokin ajan muotokieleen ja kontrapunktiin.
Melissa Dermastia
Melissa Dermastia Itävallasta on juuri saanut Grazin tuomiokirkon musiikinjohtajan (Domkapellmeister) viran.
Sarjan aloittaa nuori urkuri Leevi Lipponen, joka on ansioitunut myös pianistina. Konserttisarjassa esiintyvät lisäksi Aleksanterin kirkon oma urkuri Riikka Viljakainen (27.7.), Itävallassa sijaitsevan Grazin tuomiokirkon musiikinjohtaja Melissa Dermastia (3.8.) ja Uppsalan tuomiokirkon brittiläissyntyinen urkuri Andrew Canning (17.8.).

Tapahtumien Yön konsertissa (10.8.) Tuomiokirkon salin ottavat haltuun kokenut esiintyjäkaksikko Pauliina Hyry (urut) ja Seeli Toivio (sello).

Konserttien käsiohjelman voi ostaa hintaan 10 €.

• 20.7. Leevi Lipponen
  • 27.7. Riikka Viljakainen
  • 3.8. Melissa Dermastia – Yhteistyössä Itävallan Helsingin suurlähetystön kanssa
  • 10.8. Tapahtumien Yö: Pauliina Hyry ja Seeli Toivio