Uutiset 2023

31.8.2023 12.43

Vanhan kirkon muutokset jäävät pysyviksi

Kirkkohallitus on vahvistanut Tampereen seurakuntien yhteisen kirkkoneuvoston kesäkuisen päätöksen. Vanhaan kirkkoon tehdyt muutokset jäävät pysyviksi. Vanhan kirkon kirkkosaliin tehdyt uudistukset ovat saaneet hyvää palautetta kaupunkilaisilta, ja ne ovat mahdollistaneet toiminnan monipuolistamisen ja uudistamisen.

Havaintokuvassa Vanhan kirkon penkit on poistettu kahvilatilan tieltä. Mies on tiskillä.
Havaintokuvassa Vanhan kirkon penkit on poistettu kahvilatilan tieltä.
Vanhan kirkon  kirkkosaliin tehtiin muutostöitä vuosina 2020–2021, josta alkoi kahden vuoden määräaikainen kokeilu. Salista poistettiin useita penkkirivejä ja tilaan rakennettiin esteetön WC, tarjoilukeittiö ja kahvila-alue sekä lasirakenteinen vetäytymistila.

Samalla rakennukseen asennettiin myös automaattinen sammutusjärjestelmä ja uusi sisävalaistus.  Kiinteät muutokset, kuten keittiö ja WC, on jo aiemmin vahvistettu kirkkohallituksessa.

Kokeilu mahdollisti kirkon monipuolisen käytön

Pysyvien muutosten lisäksi kirkkosalin kiinteää kalustusta muutettiin määräaikaisena kokeiluna. Vanhassa kirkossa kokeiltiin kahden vuoden ajan osittaista penkkien poistoa ja lasirakenteisen vetäytymistilan käyttöä.

Pohjoiseen ristisakaraan hankittiin irtotuolit säilytysvaunuineen, ja eteläiseen sakaraan sijoitettiin lasiseinäinen äänieristetty vetäytymistila, joka seisoo vapaasti irti seinistä.  Äänieristettyä vetäytymistilaa käytetään aktiivisesti kirkon nuorille suunnatussa matalan kynnyksen Walk in -terapiatyössä.

Vetäytymistilaa kehitetään

Kehitystyötä jatketaan vielä vetäytymistilan osalta Museoviraston toiveesta. Seurakuntien kiinteistöjohtaja Heikki Päätalo toteaa, että seurakunnat on valmis kehittämään kirkon eteläisen sakaran aluetta ja vetäytymistilaan liittyvää kokonaisuutta myöhemmin.

Tampereen seurakuntayhtymän yhteinen kirkkovaltuusto hyväksyi 1.6.2023 Vanhan kirkon kirkkotilan muutokset, mutta koska kyseessä on kirkkotilan olennaisia muutoksia, päätös piti vahvistaa kirkkohallituksessa. Se vahvisti 3.8.2023,  että Vanhan kirkon muutokset voidaan jättää pysyväksi järjestelyksi.

Vanhan Kirkon valmistumisesta tulee ensi vuonna kuluneeksi 200 vuotta. Se on Carlo Bassin suunnittelema, vuonna 1824 valmistunut hirsirakenteinen ristikirkko. Kirkon vieressä on C.L. Engelin suunnittelema kellotapuli.