rss Uutiset 2024

14.10.2024 14.30

Asunnottomien yön vuoden 2024 teemana on "Piilossa asunnottomana"

Piiloasunnottomuus on asunnottomuuden muoto, joka ei useinkaan päädy tilastoihin. Tampereella Asunnottomien yötä vietetään Kumppanuustalo Arttelissa Mustanlahdenkadulla 17. lokakuuta kello 14.30 alkaen. Tapahtuma on maksuton ja kaikille avoin!

Asunnoton nukkuu ränsistyneellä sohvalla ulkona.
Asumisen rahoitus- ja kehittämiskeskus ARA julkaisee vuosittain kuntakohtaisen selvityksen asunnottomuudesta. Vuoden 2023 selvityksen mukaan 2 139 ihmistä majoittui tilapäisesti tuttavien tai sukulaisten luona. Piilossa heitä on kuitenkin paljon enemmän. Kuva Janne Aejmelaeus
Laura Annala-Piilman Kumppanuustalo Arttelista kertoo piiloasunnottomuuden olevan sitä, että ihminen on kirjoilla jossain osoitteessa, mutta ei jostain syystä pysty asumaan kyseisessä asunnossa vaan majoittuu esimerkiksi sukulaisten tai tuttujen luona. Piiloasunnottomuus koskettaa erityisesti nuoria.

– Piiloasunnottomuus altistaa ihmisiä hyväksikäytölle ja väkivallalle eri muodoissaan, eivätkä he välttämättä ohjaudu palveluihin, jotka heille kuuluisivat, Annala-Piilman lisää.

— Tänä vuonna helmikuussa  uutisoitiin, että asunnottomien määrä Tampereella on kääntynyt laskuun. Viime vuonna yksineläviä asunnottomia henkilöitä arvioitiin olevan 274.

Annala-Piilmanin mielestä tällä hetkellä on huolestuttavaa, miten hallituksen leikkaukset ovat mahdollisesti vaikuttaneet ja tulevat vaikuttamaan myös asunnottomuuteen. Valtakunnallisesti onkin uutisoitu, että asunnottomuusuhan alla on nyt myös esimerkiksi lapsiperheitä.

Asunnottomien yö -tapahtuma

Asunnottomien yötä vietetään torstaina 17.10. YK:n kansainvälisenä köyhyyden ja syrjäytymisen vastaisena päivänä.  Tampereella  järjestetään Asunnottomien yön -tapahtuma  kello 14.30–22, Kumppanuustalo Arttelissa, Mustanlahdenkatu 22.

Asunnottomien yössä jaetaan kaikille tarvitseville lahjoitettuja tuotteita, kuten talvivaatteita, hygieniatarvikkeita ja S-ryhmän lahjakortteja.

Tarjolla on myös muun muassa lämmintä ruokaa, hiustenleikkuutta, monien toimijoiden järjestämää ohjausta ja neuvontaa sekä ohjelmaa, muun muassa elävää musiikkia.

Kello 16 alkavassa  paneelikeskustelussa keskustellaan Pirkanmaan näkökulmasta asunnottomuudesta ja sen takana olevista ilmiöistä, kuten köyhyydestä, eriarvoistumisesta ja päihde- ja mielenterveyspalveluista. Panelistien kanssa keskustellaan myös yhteiskunnallisesta polarisaatioista, arvoista ja tulevaisuudesta

Järjestäjinä on lähes 30 järjestöä ja muuta toimijaa. Lisäksi lahjoittajina toimivat useat yritykset, yhteisöt ja yksityishenkilöt.

Sinäkin voi auttaa

Kumppanuustalo Arttelin infopiste ottaa vastaan hygieniatarvikkeita ja alusvaatteita 16.10. asti  klo 9-19 j⁠ aettavaksi tapahtumassa. Voit ostaa myös aterian, joka toimitetaan sitä tarvitsevalle lahjakortin muodossa Tampereen asunnottomien yö-tapahtumassa.

Tapahtumassa on mukana myös Tampereen seurakuntien työntekijöitä ja Tampereen seurakuntayhtymä, Eteläinen seurakunta, diakonia ja yhteiskuntavastuu, Ruokapankki ja Mummon Kammari ovat mukana tukemassa tapahtumaa. Kaikki apu jaetaan tarvitseville Kumppanuustalo Arttelin kautta.

Lisätietoja Tampereen seurakuntien diakoniatyöstä