rss Uutiset 2024

18.6.2024 15.17

Juhannuksena lauletaan yhdessä ja iloitaan kesästä

Tampereen seurakunnissa vietetään juhannusta tapahtumissa, joihin olennaisena osana kuuluu kesäinen musiikki ja yhteislaulut.

Juhannusruusuja aurinkoisena päivänä.

Juhannusaattoa Tampereella voi viettää Finlaysonin kirkossa nuorten soittajien konsertissa ja illalla juhannustapahtumassa Tesomajärven rannalla.

Juhannuspäivään Tampereella puolestaan kuuluu erityinen perinne, jumalanpalvelus Gaddin kappelilla Raholassa. Harvinaislaatuinen juhannuspäivän jumalanpalvelus on mahdollista kokea myös Messukylän keskiaikaisessa kirkossa, joka on avoinna kesän ajan.

Aleksanterin kirkossa järjestetään juhannuspäivänä iltakirkko, jonka jälkeen voi jäädä laulamaan laulujatkoille. Yhteislaulujen ohjelmassa lauletaan suosittuja kesäisiä lauluja, kuten Suvivirsi, Kesäpäivä Kangasalla ja Kalliolle kukkulalle

Juhannusaatto Finlaysonin kirkossa ja Tesomajärven rannalla

Finlaysonin kirkossa järjestetään juhannusaattona konsertti, jonka musiikista huolehtivat seurakuntien nuoret kesämuusikot. Kello 16 alkavassa tapahtumassa saadaan myös laulaa yhdessä. Finlaysonin kirkko on avoinna aattona kello 11–18.

Tesomalla juhannusaaton iltaa vietetään perjantaina kello 18–20 Tesomajärven rannassa, Tesoman puolella. Ohjelmassa on yhteislaulua kanttorin johdolla, musiikkia ja hartaus. Myös lapsille on omaa ohjelmaa. Mukaan kannattaa ottaa oma istuma-alusta.

Eteläisen seurakunnan perinteinen juhannustapahtuma Hervannan kirkolla jää tänä vuonna väliin kirkon remontin vuoksi.

Juhannuspäivänä jumalanpalvelus Gaddin kappelilla

Juhannuspäivänä lauantaina 22.6. Harjun seurakunta järjestää kello 10 perinteisen sanajumalanpalveluksen Raholassa sijaitsevalla Gaddin kappelilla (Nokiantie 22).

Tilaisuuteen on linja-autokuljetukset sekä Tahmelan suunnalta että Lentävänniemestä. Linja-autojen pysäkit ja aikataulut on julkaistu verkkosivuillamme.

Juhannuspäivän sanajumalanpalvelus Messukylän vanhassa kirkossa alkaa kello 10, ja Aitolahden vanhassa kirkossa kello 11. Kalevan kirkossa ja Viinikan kirkossa messu alkaa kello 10. Teiskon kirkossa järjestetään juhannuspäivän kansanlaulumessu, joka alkaa kello 13.

Aleksanterin kirkossa juhannuspäivän iltakirkko alkaa kello 17. Iltakirkkohetken päätteeksi nautitaan kirkkojätskit, ja kirkkoon on mahdollista jäädä laulujatkoille. Laululistalla on rakastettuja kesälauluja, kuten Suvivirsi, Tuuli hiljaa henkäilee, Kesäpäivä Kangasalla ja Kalliolle kukkulalle.

Kaikki juhannuksen ajan hartaudet ja jumalanpalvelukset: tampereenseurakunnat.fi/jumalanpalvelukset

Juhannussunnuntaina Tuomiokirkossa soi Summertime

Kesäisiin tunnelmiin päästään juhannussunnuntainakin 23.6., kun kanttori Katja Mäkiö soittaa Tuomiokirkossa urkuja iltapäivän konsertissa. Ohjelmistossa ovat muun muassa Oskar Merikannon Kesäillan valssi, Lasse Mårtenssonin Myrskyluodon Maija, George Gershwinin Summertime ja muita kesäisiä yllätysnumeroita.

Juhannussunnuntain kesäkonsertti Tuomiokirkossa alkaa kello 13. Noin puoli tuntia kestävään konserttiin on vapaa pääsy.

Tuomiokirkon muut kesän iltapäiväkonsertit ovat sunnuntaisin 7.7.–18.8. kello 13.

Katso kesätapahtumat verkkosivuiltamme: tampereenseurakunnat.fi/kesa

Kaikki tapahtumat: tampereenseurakunnat.fi/tapahtumat

Linja-autokuljetukset Gaddin kappelille juhannuspäivänä 22.6.2024:

1. auto:
9.15 Tahmelan kaupan edusta
9.25 Peurankallion palvelutalo
9.30 Pispalan tori
9.35 Pispan palvelukeskus
9.45 Raholan vanhustentalot - Gaddin kappeli

2. auto:
9.15 Talentti, Halkoniemenk.1
9.20 Lielahden Teboil - Lamminpään Siwa
9.30 Rauhanportti - Myllypuronkatu - Haukiluomantie - Tuohikorventie
9.45 Kalkun seurakuntatalo
9.50 Tesoman Westerin pysäkki - Gaddin kappeli

Paluu molemmilla autoilla jumalanpalveluksen ja kirkkokahvien jälkeen samaa reittiä.

Hyvää juhannusta!