rss Uutiset 2024

8.5.2024 16.03

Kirkon juhlat: pienoiselokuvafestivaali nostaa esiin kysymyksiä oikeudenmukaisuudesta

Kirkon juhlien pienoiselokuvafestivaali Eläviä toiveita nostaa esiin kysymyksiä oikeudenmukaisuudesta. Festivaalin elokuvissa nähdään Suomen sisällissodan ihmiskohtaloita, feminististä surrealismia ja oikeussalidraamojen klassikko. Elokuvat esitetään Arthouse Cinema Niagarassa lauantaina 18. toukokuuta.

Miespappi rukoilee vuoteen vieressä, jossa makaa nuori nainen peittojen alla.
Elokuvan 1918 pääosissa esiintyvät Åke Lindman ja Anneli Sauli.Kuva: Kansallinen audiovisuaalinen instituutti | Elonet
Kolmen elokuvan näytöksessä nähdään Suomen sisällissodan aikaan sijoittuva kotimainen elokuva, tšekkoslovakialainen feministinen komedia 1960-luvulta ja yhdysvaltalainen oikeussalidraamaklassikko.

Pienoiselokuvafestivaalin elokuvat ovat kuratoineet elokuviin erikoistunut teologi, toimittaja Niilo Rantala ja Suomen Lähetysseuran palvelupäällikkö Rasmus Tillander.

– Kirkon juhlien teemana on toivo, ja valitsimme festivaaleille elokuvia, jotka käsittelevät toivoa erilaisista, yllättävistäkin näkökulmista, kertoo Rasmus Tillander.

Elokuvien ohessa keskustelutilaisuudet

Elokuvafestivaalin aloittaa T. J. Särkän ohjaama, sisällissodan aikaan sijoittuva kotimainen elokuva 1918 – Mies ja hänen omatuntonsa (1956). Elokuvan pääroolissa nähdään Åke Lindman, joka näyttelee elokuvassa pappia.

Ennen elokuvaa Niagarassa järjestetään kello 14.15 alkava keskustelu, jossa puhutaan sisällissodan tapahtumista Tampereella ja kirkon roolista sodassa. Keskustelemassa ovat sisällissodan historiasta kirjoittaneet tietokirjailija Pertti Rajala ja Messukylän seurakunnan pastori Jari Kuusi.

Kaksi nuorta naista, joista toisella on valkoinen puku ja kukkaseppele päässä, istuvat pöydän ääressä, jossa on kaksi pulloa olutta ja kahdet lasit.
Jitka Cerhová ja Ivana Karbanová elokuvassa Tuhatkaunokit (1966).
Festivaalien toisena elokuvana esitetään Věra Chytilován ohjaama feministinen tšekkoslovakialainen komedia Tuhatkaunokit (Sedmikrásky, 1966).  Elokuvassa on englanninkielinen tekstitys.

Ennen elokuvaa pohditaan kirkon suhdetta kapinallisuuteen, ja miten kapinoivia naisia on kuvattu elokuvan historiassa. Keskustelemassa kello 16.45 alkaen ovat pastori Tiia Orpana ja väitöskirjatutkija ja tamperelaisen elokuvakerho Monroen puheenjohtaja Noora Vaakanainen.

Elokuvafestivaalin päättää elokuvahistorian kiitetyimpiin oikeussalidraamoihin kuuluva, Sidney Lumetin klassikkoelokuva Valamiesten ratkaisu (12 Angry Men, 1957). Elokuvan kieli on englanti ja siinä on  englanninkielinen tekstitys.
Ryhmä valkoisiin kauluspaitoihin ja 50-luvun kravatteihin pukeutuineita miehiä seisoo puoliympyrässä ja katsoo kameraan.
Valamiesten ratkaisu (1957).Henry Fonda, Martin Balsam, Jack Klugman, Ed Begley, Edward Binns, John Fiedler, E.G. Marshall, Joseph Sweeney, George Voskovec, Jack Warden ja Robert Webber. Kuva United Artists
Elokuvaa edeltää keskustelu oikeudenmukaisuudesta ja kirkosta oikeudenmukaisuuden edistäjänä. Keskustelemassa kello 18.45 vammaisten henkilöiden oikeuksien asiantuntija Amu Urhonen ja Rasmus Tillander.

Pienoiselokuvafestivaali Eläviä toiveita

Elokuvat esitetään Arthouse Cinema Niagarassa Kehräsaaressa. Näytöksiin pääsee Kirkon juhlat -festivaalin tapahtumalipulla tai viiden euron pääsymaksulla.
  • klo 14.15: 1918 – Mies ja hänen omatuntonsa (elokuva alkaa 14.45)
  • klo 16.45: Tuhatkaunokit (elokuva alkaa 17.15)
  • klo 18.45 Valamiesten ratkaisu (elokuva alkaa 19.15)
Kaupunkifestivaali Kirkon juhlat järjestetään Tampereella 17.–19. toukokuuta. Juhlaviikonlopun tapahtumissa on runsaasti konsertteja, keskustelutilaisuuksia ja taideohjelmaa.