rss Uutiset 2024

2.5.2024 12.15

Kirkon juhlat: Sirkusurut yhdistää sirkustaidetta ja urkumusiikkia

Lauantai-iltana 18.5. kello 18 Keskustorin lavan valloittaa Tampereen maineikas Sorin Sirkus yhdessä Tampereen tuomiokirkon urkuri Esa Toivolan kanssa. Mukana esityksessä on myös poikakuoro Pirkanpojat johtajanaan Jouni Rissanen.

Noin viisitoista sirkustaitelijaa ovat lavalla, ja he ovat muodostaneet kaksi kolmen ihmisen kolkuista ihmistolppaa.
Sorin Sirkus esiintyy lauantaina 18.5. kello 18 Keskustorin lavalla. Esitykseen on vapaa pääsy. Kuva Kristian Wanvik
Sorin Sirkuksen esityksessä on mukana toistakymmentä esiintyvät-ryhmän nuorta sirkustaiteilijaa. Ryhmä on harjoitellut esitystä lähes koko kevätkauden ajan. Kirkon juhlien Sirkusurut on  ryhmän kevään toinen suuri ponnistus, toinen on toukokuun lopulla Sorin Sirkuksella esitettävä näytös.

Kirkon juhlien näytöksessä on luvassa muun muassa jongleerausta, näyttävää ryhmäakrobatiaa ja ilma-akrobatiaa. Urkumusiikki ja poikakuoro ovat tuoneet harjoitteluun oman jännittävän lisänsä, sillä musiikkimaailma poikkeaa totutusta.

– Kokonaisuuden harjoitteleminen on ollut mielekästä, hauskaa ja musiikin kannalta mielenkiintoista, sillä urkumusiikkiin ei yleensä ole tehty sirkusnumeroita. Monille nuorille esiintyjille tämä on ollut myös mahdollisuus oppia uutta. Se on avannut uusia näkökulmia tekemiseen, kertoo ryhmän opettaja, esityksen ohjaaja Kamilla Nisso.

– Musiikit on valittu yhdessä Esa Toivolan kanssa. Mukana on myös urkujen ja sirkusnumeroiden välisiä improvisaatio-osuuksia, jotka ovat tuoneet lisämaustetta treeneihin.

Harjoittelussa on nyt loppurutistus meneillään

– Harjoitusvaiheen loppu on aika tiivis, varsinkin kun koko kokonaisuus laitetaan ennätysajassa valmiiksi ja harjoitellaan yhdessä varsinaisella esityspaikalla vain kerran ennen yleisötapahtumaa, kertoo Nisso.

Myös urkuri Esa Toivola on jo valmistautunut esitykseen. Suurin osa Toivolan soittamasta esityksen urkumusiikista taltioidaan Tuomiokirkossa ennakkoon ja video nähdään Keskustorilla suurella näytöllä. Toivola soittaa musiikkia myös esityksen aikana Keskustorilla digitaalisilla uruilla.

Toivola paljastaa, että ohjelmistossa on ainakin Yiruman River Flows in You, Léon Boëllmannin Toccata, Jean Sibeliuksen Intermezzo Karelia-sarjasta sekä Toivolan omaa improvisaatiota.

– Olen haaveillut jo pitkään urkujen ja sirkustaiteen yhdistämisestä. Ja vielä joskus haluan nähdä ilma-akrobatiaa myös kirkkorakennuksessa, sanoo Toivola.

Katso Kirkon juhlien koko ohjelma täältä: www.kirkonjuhlat.fi