rss Uutiset 2024

17.10.2024 8.30

Nuorisotyönohjaaja Jussi Kososelle Saaga -palkinto

Nuorisotyönohjaaja Jussi ”Kaapo” Kosonen Tampereen Eteläisestä seurakunnasta saa vuoden 2024 Kasvatuksen ja nuorisotyön asiantuntijat KNT ry:n Saaga-palkinnon. Kosonen on tehnyt työtään pitkäjänteisesti ja kehittänyt muun muassa pelikasvatusta, jossa kohdataan eri ikäisiä lapsia ja nuoria.

Mies istuu tuolissa ja pitää peliohjainta käsessään.
Kaapo aloitti nuorisotyönohjaajana Viinikan seurakunnassa ja yhdistymisten jälkeen työpaikka on ollut Tampereen Eteläinen seurakunta. Kuva Hannu Keränen
KNT:n ja Saaga -palkintotyöryhmän puheenjohtaja Anna Kärrin mukaan Kosonen on myös osoittanut työssään ratkaisukeskeistä työotetta kehittämällä varhaisnuorten kerhotoimintaa asuinaluilla, jotka on tiedetty haastavaksi ja saanut mukaan paljon innokkaita varhaisnuoria.

— Saaga-palkinnon jakokriteereihin kuuluu erityisesti laaja-alainen sitoutuminen nuorisotyöhön, innovatiivisuus, tiimityötaidot sekä kyky kohdata ja tukea nuoria. Palkintoa ei ole kuitenkaan ole ajateltu pelkästään elämäntyöpalkinnoksi, vaan kriteerejä miettiessä on haluttu tehdä niistä sellaiset, että myös työuransa alku- tai keskivaiheilla olevaa työntekijää voidaan ehdottaa. Tärkeää on se, että ihminen haluaa kehittää kirkon kasvatustyötä sekä parantaa nuorten elämää, toteaa Kärri.

36 vuoden ura Tampereella

Hervannan Parkki, alakouluikäisten avoin iltapäiväkerho Hervannan kirkkolla. Vetäjänä Jussi "Kaapo" Kosonen. Kuva Hannu Jukola
Kosonen oli palkinnosta otettu. Savolaiseksi velmuksi itseään kutsuva Kosonen on tehnyt nuorisotyötä ja erityisesti poikatyötä samassa seurakunnassa. Hän aloitti Viinikan seurakunnassa ja yhdistymisten jälkeen työpaikka oli Tampereen Eteläinen seurakunta. Kaikkiaan Tampereella mies on palvellut 36 vuotta. Nuorisotyöhön kiinnostuksen antoi oma rippikoulu, joka muutti täysin miehen elämän.
— Rippikoulun ansiosta sain vaihdettua silloisen kaveripiirini ja löysin elämään merkityksiä, jonka ansiosta ajattelin voivani auttaa siinä muitakin "ongelmanuoria".  Uran alussa kävin Akaan seurakunnasta hakemassa itselleni vaimon, ja sen jälkeen olen tehnyt koko urani Tampereella. Isä-poikatyö on ollut sydäntä lähellä, Jussi Kosonen kertoo.

Samassa seurakunnassa työskennellessä tutustuu seurakuntalaisiin

— Olen kokenut, että samassa seurakunnassa työskennellessä ovat ihmiset tulleet tutuksi, systeemi on tuttu ja Tampere on antanut mahdollisuuden kokeilla erilaisia juttuja. Täytyy vaan itse olla valppaana, kehittyä työssä, luoda uutta ja rohkeasti kokeilla uuttakin, tähdentää Kosonen.

Kosonen on kehittänyt työmuotoja, jotka ovat kestäneet vuodesta toiseen. Mainittakoon muun muassa Bittileirit ja Kolmen Koplan konsertit, pelikasvatukseen liittyvät kerhot, ”isien pelikoulut”, isälapsitoiminta ja erilaiset "Parkit" ja "Avoimet ovet".

Rippikouluissa Kosonen on pitänyt harrastusrippikouluja ja kouluissa suosion saavuttanut luokkaleirikonseptin.

Palkinnon tavoitteena korostaa kasvatustyön merkitystä kirkossa

Toisen kerran jaettava Saaga -palkinnon saaja julkistetaan kirkon nuorisotyön päivänä 17.10.2024. Palkinto on Kasvatuksen ja nuorisotyön asiantuntijat KNT ry vuosittain myöntämä tunnustus, joka annetaan kirkon kasvatuksen ammattilaisille. Palkinnon tarkoituksena on korostaa ja nostaa kasvatustyön merkitystä kirkossa.

Kristillinen kasvatus, mukaan lukien nuorisotyö, on yksi seurakunnan ydintehtävistä. Kirkon nuorisotyön päivänä tuodaan esiin kirkon nuorisotyötä ja sen takana olevia ammattilaisia.