rss Uutiset 2024

19.3.2024 10.24

Palmusunnuntai aloittaa hiljaisen viikon

Palmusunnuntai 24.3. aloittaa hiljaisen viikon, joka huipentuu pääsiäisen juhlapyhiin. Palmusunnuntaina messuissa muistetaan Jeesuksen saapumista Jerusalemiin ja kirkoissa myös virvotaan.

Värikkäitä pieni pääsiäismunia roikkuu nauhoista pajunkissaoksakimpussa.

Pajun oksat pajunkissoineen edustavat palmunoksia. Kuva: Shutterstock

Lapset voivat virpoa kirkoissa

Lasten pääsiäisperinteisiin kuuluu virpominen. Myös kirkkoon voi tulla virpomaan – virpomiskirkkoja järjestetään Tampereella tänä vuonna palmusunnuntaina 24.3. Lielahden kirkossa kello 11–14, sekä Messukylän ja Aitolahden kirkoissa messun jälkeen noin kello 11–12.30.

Finlaysonin kirkossa tehdään ja siunataan virpovitsoja perjantaina 22.3. kello 14–16.30. Virpovitsojen teko ja virpojien siunaaminen on Lasten katedraalissa jo perinne.

Finlaysonin kirkossa toimiva Lasten katedraali on avoinna jo tällä viikolla maanantaista perjantaihin ja sunnuntaina kello 11–18. Pääsiäisen aukio-oloajat jatkuvat 1.4. saakka. Lisäksi katedraali on avoinna myös pääsiäislauantaina 30.3. Tuttuun tapaan kirkkoon on rakennettu pääsiäisen kertomus kerronta-alttareille.

Pispalan kirkon palmusunnuntain messu televisioidaan

Hiirenkorvalla olevan oksan takana on vaaleasävyinen ikoni, jossa on Jeesus.
Kuva Sanna Krook

Ylen tv-jumalanpalveluksen palmusunnuntain messu 24.3. lähetetään Pispalan kirkosta. Messu nähdään suorana lähetyksenä Yle TV1:ssä ja Yle Areenassa. Jumalanpalvelus alkaa kirkossa kello 10, ja messuun osallistuvia pyydetään saapumaan paikalle viimeistään kello 9.45 televisioinnin vuoksi.

Messussa ovat mukana pastorit Miro Vatajaniemi ja Anniina Salminen, kanttorit Elina Peura ja Tarja Laitinen, Harjun Chorus ja Pispalan koulun musiikkiluokkalaisia. Pispalan tv-jumalanpalvelus on sunnuntaina Harjun seurakunnan ainoa messu.

Viinikan kirkossa on palmusunnuntaina piispanmessu. Kello 10 alkavan messun toimittaa piispa Matti Repo ja kanttoreina ovat Martti Syrjäniemi, Stiina Leinonen ja Anna Stina Nyman. Messussa ovat mukana myös Kaarto-kuoro sekä Frans Kujanpää, trumpetti. Messun kirkkokahvit ja seurakunnan juhla järjestetään messun jälkeen. Piispanmessu on Eteläisen seurakunnan aamupäivän ainoa messu.

Schützin Johannes-passio  Tuomiokirkossa

Palmusunnuntaina 24.3. Harjun kamarikuoro esittää Heikki Liimolan johdolla Tuomiokirkossa harvemmin kuultua kärsimysviikon musiikkia. Ohjelmistossa on Heinrich Schützin Johannes-passio, sekä Arvo Pärtin, Eero Väätäisen, T.I. Haapalaisen, Erkki Tuppuraisen ja Hristo Dantchevin a cappella -kuoroteokset.

Konsertissa Johannes-passion solisteina esiintyvät Jasper Leppänen, Juho Sten ja Janne Salmenkangas. Käsiohjelma maksaa 20/15 euroa. Konsertti alkaa Tuomiokirkossa 24.3. kello 19.

Messukylän kirkossa Stabat Mater

Säveltäjä Sanna Vähälä nuottivihko kädessään.

Messukylän kirkossa kuullaan palmusunnuntaina Sanna Vähälän säveltämä, keskiaikaiseen tekstiin pohjautuva Stabat Mater.

Tunnettu runo kertoo Mariasta, joka katsoo suruissaan ristillä kärsivää poikaansa Jeesusta. Esitys on Vähälän sävellysopintojen lopputyökonsertti.

Konsertissa esiintyvät Marjaana Ritanen, sopraano, Saija Siuko, mezzosopraano, Lotta Rissanen, huilu, Ulla Hannula, viulu, Kevin Zhuang, sello, Nella Marjanen, urut, ja Petrus Marjanen, musiikin johto. Konsertti alkaa kello 18. Tapahtumaan on vapaa pääsy, käsiohjelman hinta on 10 euroa.

Via dolorosa avautuu Tesoman kirkossa

Tampereen Tesoman kirkossa koetaan hiljaisella viikolla perinteinen pääsiäisvaellus, Via dolorosa. Pääsiäisvaelluksella on Tesomalla pitkä perinne, sillä tapahtuma järjestettiin ensimmäisen kerran jo 1980-luvulla.

Via dolorosa avataan Tesoman kirkolla palmusunnuntaina 24.3., jolloin vaeltamaan pääsee kello 12–18. Hiljaisella viikolla maanantaista keskiviikkoon Via dolorosa on avoinna kello 17–20.

Kaikki Tampereen seurakuntien palmusunnuntain jumalanpalvelukset, konsertit ja muut tapahtumat löytyvät verkkosivuilta tampereenseurakunnat.fi/paasiainen/palmusunnuntai