rss Uutiset 2024

15.10.2024 13.15

Uskonnot rauhan puolesta -kulkue ja rauhanseminaari YK:n päivänä

YK:n päivänä torstaina 24. lokakuuta 2024 Tampereella järjestetään rauhanseminaari ja rauhankävely. Kävelyn ja seminaarin teemana on yhdessä elämisen taito. Yhdessä eläminen edellyttää kunnioitusta, kuuntelemisen taitoa ja halua rakentaa siltoja erilaisten ihmisten välille.

Kuvituskuva.

YK:n päivän mukaisesti seminaarissa vaalitaan yhteistä kaupunkia, jossa vallitsee yhdenvertaisuus, rauha ja sopusointu kaikkien kesken uskonnosta tai kulttuurista tai muista yksilöllisistä tekijöistä riippumatta.

Rauhanomaisen rinnakkaiselon saavuttaminen vaatii jatkuvaa työtä ja sitoutumista yhteisen ymmärryksen löytämiseksi.

Ennen seminaaria on rauhan kävely

Rauhankävely alkaa klo 17 Sorin aukiolta. Kulkueeseen voi osallistua kuka vain, ja se liikkuu kevyen liikenteen väylillä muut kulkijat huomioiden.

Kävelyn reitti on seuraava:

• Muodostetaan kulkue Sorin aukio ortodoksisen kirkon edusta klo 16.45.
  • Lähtö klo 17 Sorin aukio – Hatanpään valtatie – Hämeenkatu - Hämeenpuisto – Hallituskatu – kokouskeskus Puistotorni, Hämeenpuisto 28.
  • Kulkueen saavuttua perille siirrytään rauhanseminaariin, joka pidetään kokouskeskus Puistotornissa. Esteetön sisäänkäynti Hallituskatu 19 puolelta.

Rauhanseminaari

Rauhanseminaarin tavoitteena on miettiä kunnioittavaa vuoropuhelua ja uskontojen keskinäistä rinnakkaiseloa kaupungissa ja kouluissa. Lisäksi esitellään koulujen rasisminvastaista suunnitelmaa. Rauhanseminaari toteutetaan yhdessä Uskot-foorumin kanssa.

Kuusi ihmistä istuu lavalla panelikeskeskustelussa, taustalla on kuva, jossa lukee uskonnot ja suomalainen yhteiskuntarauha.
Kirkon juhlilla toukokuussa 2024 USKOT-foorumi järjesti Uskonnot ja turvallisuus -seminaarin. Kuva Hannu Jukola

Seminaarin ohjelma

Kello 17.30: Turvallisemman tilan periaatteet, Mikko Ala-Kapee, Tampereen kaupungin yhdenvertaisuuskoordinaattori

Paneli, jossa on mukana:

• Imaami, tuntiopettaja Nevzat Alguvercin, Tampereen Islamin yhdyskunta
  • Tampereen hiippakunnan piispa Matti Repo, Suomen evankelis-luterilainen kirkko
  • Isä Tuomas Kallonen, Tampereen ortodoksinen seurakunta
  • Vanhin Zsolt Brändh, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko
  • Michelle Francett-Hermes, Suomen Bahá’í-yhteisö
  • Miikka Hietanen (Mohan Das), Vaishnava Hindu.

Loppuyhteenveto: opetusjohtaja Ulla Ojalammi, Tampereen kaupunki

Seminaarin kielet ovat suomi ja englanti. Tilaisuus tallennetaan myöhempää käyttöä varten.

Rauhanseminaari on osa Tampereen kaupungin tasa-arvo- ja yhdenvertaisuussuunnitelman toteutusta. Se on myös osa Kaikkien Tampere -kampanjaa, joka vastustaa rasismia ja syrjintää.

Järjestäjinä: tamperelaiset uskonnolliset yhteisöt sekä Tampereen kaupungin maahanmuuttajaneuvosto Tampereen kaupungin sivistyspalvelut.

Seminaariin on vapaa pääsy, mutta siihen on ilmoittauduttava. Osallistua voi joko paikan päällä tai etänä.