rss Uutiset 2024

25.7.2024 10.52

Viinikan Iltasoitto kuullaan elokuun ensimmäisenä viikonloppuna

Trumpetisti soittaa tunnetun virren Viinikan kirkon tornista 2.–4.8. Sunnuntaina Iltasoitto huipentuu jousikvartetin ulkoilmakonserttiin.

Mies seisoo selin ja soittaa trumpettia. Taustalla on kaupunkimaisema, jossa on lähinnä rintamamiestaloja.
Frans Kujanpää on ollut Iltasoiton muusikkona tapahtuman jokaisena kesänä. Kuva: Martti Syrjäniemi

Trumpetisti Frans Kujanpää soittaa virren Jumala ompi linnamme joka ilta elokuun ensimmäisenä viikonloppuna. Virsi soi perjantaista sunnuntaihin kello 20 kahteen eri ilmansuuntaan. Perinteeksi muodostunut tapahtuma kuullaan tänä vuonna jo kahdeksatta kertaa.

Tunnetulla virrellä halutaan toivottaa siunausta lomakauden lopussa ja työkauden alkaessa alueen asukkaille soivassa muodossa. Soiton kuulee parhaiten kirkon etupihalta, mutta trumpetin ääni kuuluu koko Viinikan kaupunginosaan ja hyvällä säällä kauemmaskin.

Iltasoiton jälkeen Viinikan kirkossa on lyhyt hartaus, jossa lauletaan yhdessä iltavirsi.

Neljä soittajaa istuu Viinikan rappusilla.
FINESTre jousikvartetti.

Viinikan iltasoitto huipentuu sunnuntaina 4.8. kello 20.30 Musiikkia luostarin puutarhassa -ulkoilmakonserttiin. Konsertissa kuullaan FINESTre-jousikvartetin soittamana muun muassa Borodinin jousikvartetto no. 2.

Kirkon pihalla on rajoitettu määrä penkkejä, joten halutessaan konserttiin voi ottaa mukaan oman puutarhatuolin. Konsertissa on non-stop kahvitarjoilu.