Partiolaiset pilkkovat puita ja valmistelevat nuotiotulta.

Tule mukaan partioon!

Partiossa opitaan tekemällä, toimitaan ryhmässä ja ollaan paljon luonnossa. Partiossa saa uusia käytännön taitoja ja oppii toimimaan yhdessä muiden kanssa sekä ottamaan vastuuta itsestä, toisista ihmisistä ja ympäristöstä.

Mitä partio on?

Partio on maailman suurin nuorisoliike, jonka tavoitteena on tukea lasten ja nuorten kasvua heidän yksilölliset ominaispiirteensä huomioiden. Päämääränä on persoonallisuudeltaan ja elämäntavoiltaan tasapainoinen, vastuuntuntoinen, aktiivinen sekä itsenäisesti ajatteleva paikallisen, kansallisen ja kansainvälisen yhteisön jäsen.

Partion tavoitteet ja päämäärät pyritään saavuttamaan monipuolisen tekemisen kautta. Kaiken ytimessä on yhdessä tekeminen. Lisätietoa www.partio.fi

Partiossa on viisi ikäkautta. 7-9 -vuotiaat ovat sudenpentuja, 10-12 -vuotiaat seikkailijoita, 12-15 -vuotiaat tarpojia, 15-17 -vuotiaat samoajia ja 18-22 -vuotiaat vaeltajia. Jokainen ikäkausi tekee sille suunniteltuja tehtäviä viikoittaisissa kokoontumisissa, ja lisäksi kaikki käyvät leirillä ja retkillä muutaman kerran vuodessa.

Paikallisesti partiotoimintaa järjestävät partiolippukunnat, jotka toimivat vapaaehtoisvoimin. Suuri osa vapaaehtoisista on nuoria,  mukana on myös paljon aikuisia.

Partion jäsenmaksu on noin 60 euroa vuodessa. Leirille, retkille ja tapahtumiin on yleensä  osallistumismaksu ja partiovarusteisiin kuluu jonkin verran rahaa.

Seurakunnat tukevat partiotoimintaa

Usko korkeampaan on yksi partioliikkeen periaatteista ja monilla lippukunnilla on seurakunta taustayhteisönään. Tampereella seurakunnissa toimii 23 lippukuntaa. Seurakunnat tukevat partiotoimintaa muun muassa avustuksilla ja tarjoamalla tiloja toimintaan. Seurakunnan työntekijät  tukevat lippukuntien vastuuhenkilöitä partio-ohjelman toteuttamisessa ja ovat apuna  partiolaisten hengellisessä kasvatuksessa.