Kalevan kirkko

Kalevan kirkko on auki maanantaista perjantaihin kello 11–17 ja sunnuntaina kello 11–15. Juhannusaattona kirkko on suljettu. Juhannuspäivänä 22.6. kirkossa on messu kello 10. Opastuksia kirkossa on maanantaista perjantaihin. Kirkko on kesäkuun puoliväliin asti poikkeuksellisesti avoinna myös lauantaisin kello 12–16, sillä kirkossa on 15.6. saakka esillä valokuvaaja Ville Juurikkalan näyttely Rock Ikonit.

Osoite: Liisanpuisto 1, 33540 Tampere
Puhelin: 040 804 8774
Tilan koko: 1120 henkilöä

Induktiosilmukka

• Kirkkosalissa, paras kuuluvuusalue on saarnatuolin puolella etuosassa.

Esteetön sisäänkäynti ja wc

• Sisäänkäynti kirkon pääoven vasemmalta puolelta.
  • Esteetön WC on kirkon eteisessä ja seurakuntatiloissa.
  • Esteetön kulku hisseillä kerrosten välissä. Kirkkosalista seurakuntatiloihin pääsee hissillä.
  • Taksi tilataan kirkkosalin pääovelle tai seurakuntatilojen ovelleSammonkadun puolelle.
Pistevirsikirja on tilaisuuksien aikana kirkkosalin pääoven läheisyydessä. Muina aikoina sen saa pyydettäessä henkilökunnalta

Varaa tila
Tila on varattavissa numerosta (03) 219 0705.

Liikuntarajoitteiset Liikuntarajoitteiset Kuulokojeet Kuulokojeet Inva WC Inva WC Pistekirjoitus Pistekirjoitus

Kalevan kirkko on Reima ja Raili Pietilän suunnittelema, ja se vihittiin käyttöön elokuussa 1966.

Pietilät suunnittelivat kirkkorakennuksen ohella myös kirkkosalin sisustuksen ja alttariveistoksen. Alttari, penkit, urkufasadi ja kirkon puuosat ovat suomalaista mäntyä. Lattiatiilet ovat kostean rantahiekan väriset. Kirkon lattia laskee puoli metriä alttaria kohti, näkyvyyden vuoksi.

Kalevan kirkon ominaispiirteitä ovat avaruus, valoisuus, kaarien pylväät, pystysuoruus, valkaisemattoman pellavan väri, puupinnat, näköesteettömyys ja suorakulmattomuus. Kirkon yleismuotona on kala.

Kalevan kirkko suojeltiin vuonna 2006. Museoviraston mukaan Kalevan kirkko on ”uudemman kirkkoarkkitehtuurin monumentaalisin esimerkki Suomessa”.

Kirkon pinta-ala on 3 600 m², josta kirkkosali on 1 200 m². Kirkkosalin korkeus on 30 m, pituus pääovelta alttarille noin 50 m. Istumapaikkoja kirkkosalissa on noin 1 120, joista 115 on kuorolle.

Tutustu kirkkoon virtuaalikierroksella Virtual Tampere -palvelussa.

Alttari ja alttariveistos

Alttirikaide kaartuu kohti kirkkosalia perinteistä poiketen. Alttarin risti on kumartuva, ja se symboloi siunausta ja suojaamista. Alttarivaatteessa ovat kreikkalaisten aakkosten ensimmäinen ja viimeinen kirjain, alfa ja omega, kertomassa, että Jeesus on ensimmäinen ja viimeinen.

Alttarin ikkunan edessä on ikkunan korkuinen männystä veistetty alttariveistos vuodelta 1969 Reima Pietilän Särkynyt ruoko. Veistoksen innoitus on tullut Raamatun jakeesta Jesajan kirjasta: "Särjettyä ruokoa hän ei muserra".

Urut

Urut ovat Kangasalan urkutehtaan valmistamat, ja niissä on 41 äänikertaa, kolme sormiota ja jalkio. Urkujen julkisivu on 16 m korkea.

Teknisiä tietoja: Kirkko on rakennettu betonista liukuvalumenetelmällä.  Ulkopuolelta rakennus on päällystetty tiilillä (150 000 kpl), ja niissä on seitsemän erilaista englantilaista savilajia. Julkisivua kirkossa on 8 000 m2. Kirkkorakennuksessa on 18 ulko-ovea ja 18 lattiasta kattoon ulottuvaa ikkunaa.

Kirkonkellot

Kirkon katolla on ristin muotoinen kellotorni. Kellojen painot ovat 1 300 kg, 840 kg ja 550 kg. Ne ovat Länsi-Saksasta. Jokapäiväiset klo 12:n lyönnit, ns. rauhankellot, ovat unkarilainen perinne.

Pohjapiirrokset

Induktiosilmukka

• Kirkkosalissa, paras kuuluvuusalue on saarnatuolin puolella etuosassa.

Esteetön sisäänkäynti ja wc

• Sisäänkäynti kirkon pääoven vasemmalta puolelta.
  • Esteetön WC on kirkon eteisessä ja seurakuntatiloissa.