Viinikan kirkko

Kirkko avoinna toiminnan mukaan.

Osoite: Kaartotie 1, 33100 Tampere
Puhelin: 050 371 7449
Tilan koko: 350 henkilöä

• Induktiosilmukka kirkkosalissa
  • Esteetön sisäänkäynti sisäpihalta Kaartotien puolella. Ovessa on ovenavauspainike.H issillä pääsee seurakuntatiloihin ja kirkkosaliin
  • Isotekstiset virsikirjat seurakuntasalissa.
  • Pistevirsikirjoja saa vahtimestarilta
  • Esteetön WC alakerrassa, hissi alakertaan
  • Lastenhoitopiste on alakerrassa, hoitoalusta saatavilla. Hissi alakertaan
  • Esteetön pysäköinti: Kaartotien puolella

Varaa tila
Tila on varattavissa numerosta (03) 219 0705.

Liikuntarajoitteiset Liikuntarajoitteiset Kuulokojeet Kuulokojeet Inva WC Inva WC

Viinikan kirkko valmistui puisten omakotitalojen keskelle vuonna 1932. Maisema kirkon ympärillä on muuttunut vain vähän, ja kirkko on säilynyt etelästä kaupunkiin tulevien maamerkkinä.

Arkikirkko

Kirkon on suunnitellut Yrjö Waskinen. Tampereen hiippakunnan piispa Jaakko Gummerus vihki käyttöön Viinikan kirkon 29.5.1932.

Piispa Gummerus nimitti kirkkoa puheessaan arkikirkoksi, koska se oli ensimmäinen suomalainen kirkkorakennus, jossa saman katon alle yhdistettiin kirkkosali, nuorten kerhotilat ja pappila. Tämän kirkon valmistumista pidetäänkin kirkollisen nuorisotyön alkamisajankohtana. Viinikan kirkko suojeltiin vuonna 2006.  Kirkko on Museoviraston mukaan ensimmäisiä esimerkkejä ratkaisusta, jossa seurakunnalliset työtilat, pappila ja kirkko muodostavat yhtenäisen kokonaisuuden.

Klassisimia ja funktionalismia

Vaikka Viinikan kirkko pohjautuu tyyliltään selvästi 1920-luvun klassismille, siinä on myös funktionalismille tyypillisiä piirteitä.

Yksilaivainen pitkä kirkko, johon liittyy kaunis, solakka torni, kohoaa hallitsevana omakotitalojen keskeltä. Katsoja ei voi erehtyä kirkon luonteesta, rakennuksen tehtävästä.

Tutustu kirkkoon virtuaalikierroksella Virtual Tampere -palvelussa.

Alttaritaulu

Kirkkosalia hallitsee Väinö Rikhard Rautalinin suurikokoinen kullattu puinen Kristus-veistos.

Väinö Rautalin
Kristus
1932
kullattu puu

Kirkon koristelu

Kirkon koristelu noudattelee 30-luvun tyyliä. Kattoon on maalattu evankelistat tunnuksineen, tekijöinä ovat olleet koristemaalarit Eino Kauria ja Eino Rapp. Lattiasta voi löytää kivimosaiikkineliöitä, joissa on esitetty eläinkuvioita, liekehtiviä sydämiä ja mm. ikivanhoja koristeaiheita, hakaristejä.

Arkkitehdin suunnitteleman koristelun kokonaisuuteen kuuluvat myös alttarin kuorikalterien taidokkaat takorautatyöt ja eteisen ikkunan lyijylasimaalaus. Kirkon vaikuttavan pääoven pyöreät pronssireliefit ovat samoin kuvanveistäjä Rautalinin suunnittelemat.

Kirkon valmistuttua hankittiin kirkon yleisväritykseen sopiva, vihkiristeillä runsaasti koristeltu violettinen antependium, jonka teki Suomen Käsityön Ystävien ompelimossa Lina Palmgren. Myöhemmin on hankittu muitakin tekstiilejä.

Peruskorjaus

Viinikan kirkko peruskorjattiin 2005-2006. Kunnostustöiden yhteydessä kirkko sai myös uudet kirkkotekstiilit. Tekstiilit suunnitteli muotoilija (AMK) Silja van der Meer. Silkkisten kirkkotekstiilien värit on otettu suoraan kirkon maanläheisistä väreistä.

• Induktiosilmukka kirkkosalissa
  • Isotekstiset virsikirjat seurakuntasalissa.
  • Pistevirsikirjoja saa vahtimestarilta
  • Esteetön WC alakerrassa, hissi alakertaan