Hervannan kirkko (peruskorjauksen vuoksi suljettu)

Kirkkoa peruskorjataan ja se on suljettu 6/2024-12/2025 välisen ajan.

Osoite: Lindforsinkatu 7, 33720 Tampere
Puhelin: 050 599 7335
Tilan koko: 280 henkilöä

• Induktiosilmukka paras kuuluvuus kirkkosalin etuosassa
  • Esteetön WC sijaitsee aulassa sivuovien vieressä
  • Lastenhoitopiste sijaitsee aulassa
  • isotekstiset virsikirjat ovat kirkkosalissa ovien vieressä. Pistevirsikirjan saa vahtimestarilta.
  • Alttari: Kirkon alttarille johtaa luiska.
  • Pääsisäänkäynti sijaitsee pysäköintialueelta katsottaessa rakennuksen takana.  Käyntiovia on kolme. Oikeanpuoleiseen oveen on asennettu automaattinen avausjärjestelmä, joka avaa saman aikaisesti ulko-oven sekä tuulikaapin sisemmän oven.
  • Esteetön pysäköinti: Kirkon pysäköintialueen yhteydessä vapaa-aikakeskuksen edustalla on pysäköintipaikka, joka on merkitty pyörätuolimerkillä. . Autopaikat ovat kaukana pääsisäänkäynniltä.
  • Toiseen kerrokseen ei pääse esteettömästi. Toisessa kerroksessa on päiväkerhotoiminnan tiloja sekä nuorisotiloja. Kerrosten välillä ei ole hissiyhteyttä. Ulkokautta toiseen kerrokseen, vaunusillalle,  on mahdollista kiertää jyrkän mäen kautta.  Toisen kerroksen sisäänkäynneissä on kynnykset.

Varaa tila
Tila on varattavissa numerosta (03) 219 0705.

Liikuntarajoitteiset Liikuntarajoitteiset Kuulokojeet Kuulokojeet Inva WC Inva WC Lastenhoitohuone Lastenhoitohuone Pistekirjoitus Pistekirjoitus

Reima ja Raili Pietilän suunnittelema kirkko valmistui syksyllä 1979, kun Tampereen kaupungin 200-vuotisjuhlissa otettiin käyttöön Hervannan vapaa-ajankeskus, jonka toisessa päässä ovat kirkkotilat. Rakennus nousi kaupungin ja seurakunnan yhteistyönä. Hervannan seurakunta perustettiin 1980, jolloin nopeasti kasvanut uusi lähiö erotettiin Messukylän seurakunnasta.

Kirkkosali on muunneltavissa siirtoseinien avulla pienestä isompaan tilaan tai päinvastoin. Kirkkosalin sijainti on kuitenkin keskeinen. Vanhaa kristillistä perinnettä noudattaen kirkon kastepöytä on sijoitettu sisäänkäynnin viereen. Kappelitila oli alkuvaiheessa tavallisessa kokouskäytössä. Se vihittiin sakraalikäyttöön 1989.

Tutustu kirkkoon virtuaalikierroksella Virtual Tampere -palvelussa.

Kirkkotaide

Kirkkosalin suurikokoiset seinätekstiilit Kasvu ja Palava pensas ovat tekstiilitaiteilijoiden Maija Lavosen ja  Irja Mikkolan suunnittelemat ja Hilkka Salon kutomat. Ne hankittiin kirkon valmistuessa 1979.

Alttariseinä

Alttariseinällä on koruton, kuperista tiilistä muurattuReima ja Raili Pietilän suunnittelem risti. Alttariseinän ikkunaa koristaa Tuire Hämäläisen suunnittelema lasimaalaus Elämän puu.

Kirkkotekstiilit

Poppanasta kudotut kirkkosalin kirkkotekstiilit ovat tekstiilitaiteilija Virpi Kinnusen suunnittelemat.

Kappelin tekstiilit ovat tekstiilisuunnittelija Kirsti Rikalan valmistamat.

Urut

Urkuparvi sijaitsee alttarin yläpuolella. 21-äänikertaiset urut ovat Kangasalan urkutehtaan valmistamat.

Hervannan kirkon tarina.

• Induktiosilmukka paras kuuluvuus kirkkosalin etuosassa
  • Esteetön WC sijaitsee aulassa sivuovien vieressä
  • Lastenhoitopiste sijaitsee aulassa
  • Alttari: Kirkon alttarille johtaa luiska.