Pispalan kirkko

Pispalan kirkko avoinna toiminnan mukaan.

Osoite: Pispalan valtatie 16, 33250 Tampere
Puhelin: 050 320 6331
Tilan koko: 250 henkilöä

• Pispalan kirkon parkkialue: Pispalan valtatieltä käännytään Erämiehenkadulle (Ahjolan kulmasta)ja ajetaan kadun päähän (lännen suuntaan).

• Pysäköintipaikka, joka on merkitty pyörätuolimerkillä sijaitsee pääoven vieressä. Pääovi on kadunsuuntaisen talon takana. Ovet avautuvat automaattisesti
  • Kirkkosaliin, Silmukkaan ja seurakuntasaliin on esteetön pääsy.
  • Esteetön WC on pääaulassa
  • Lastenhoitopiste on pääaulassa
  • Isotekstiset pistevirsikirjat ovat kirkkosalissa oven vieressä
  • Kirkkosalissa on induktiosilmukka
  • Nuorisotila Pirkkoon esteetön sisäänkäynti talon päädystä ulkokautta.

Varaa tila
Tila on varattavissa numerosta (03) 219 0705.

Liikuntarajoitteiset Liikuntarajoitteiset Kuulokojeet Kuulokojeet Inva WC Inva WC Lastenhoitohuone Lastenhoitohuone Pistekirjoitus Pistekirjoitus

Pispalan kirkko on yksi Tampereen seurakuntayhtymään kuuluvan Harjun seurakunnan kolmesta kirkosta. Se sijaitsee Ala-Pispalassa ja on vuonna 1949 valmistuneen seurakuntatalon yhteydessä. Seurakuntatalon suunnitteli Bertel Strömmer. Pispalan kirkko rakennettiin seurakuntatalon yhteyteen Pispalan puisen kirkon tuhouduttua tulipalossa vuonna 1968. Silloisen kirkkosalin suunnittelu arkkitehti Jaakko Ilveskoski ja valmis kirkko vihittiin käyttöön elokuussa vuonna 1971.

Kirkko on uudistettu useaan otteeseen. Kirkkoon ja seurakuntataloon tehtiin ulkoremontti vuosina 1996–1997 ja kirkkosali sai uudet urut vuonna 2001. Kirkkorakennuksen ja seurakuntatalon peruskorjausremontti aloitettiin vuonna 2017 ja Piispa Matti Repo siunasi uudistetun kirkon uudelleen käyttöön loppiaisena 6. tammikuuta vuonna 2019. Uudistuksessa kokonaisuuteen sovitettiin muun muassa uusi monitoimitila, joka sitoo seurakuntatalon ja kirkkosalin tyylikkäästi yhteen. Kirkkosalista voi yhä löytää puisen, keskiaikaisen krusifiksi-alttariveistoksen ja taidokkain puuleikkauksin koristellun saarnastuolin, johon on merkitty vuosiluku 1660. Kumpikin esine oli jo Harjunkappelikirkossa vuosina 1639–1858.

Pispalan kirkon uudistuneissa tiloissa toimivat muun muassa diakonian avoin olohuone, kahvila Silmukka, nuorten aikuisten Varikko-yhteisö ja nuorten olkkari Pirkko.

Kirkkoon voi tutustua virtuaalikierroksella Virtual Tampere -palvelussa.

• Kirkkosaliin, Silmukkaan ja seurakuntasaliin on esteetön pääsy.
  • Esteetön WC on pääaulassa
  • Lastenhoitopiste on pääaulassa
  • Isotekstiset pistevirsikirjat ovat kirkkosalissa oven vieressä
  • Kirkkosalissa on induktiosilmukka
  • Nuorisotila Pirkkoon esteetön sisäänkäynti talon päädystä ulkokautta.