Epäilyä ja etsintää
Onko kirkossa radikaaleja?
Kirkon toimivat jäsenet on tapana jakaa konservatiiveihin ja liberaaleihin. Aatetaustainen johdonmukaisuus edellyttäisi, että tuossa olisi kolmantena osapuolena radikaalit. Merkitseekö heidän mainitsematta jättämisensä sitä, että kirkosta ei löydy radikaaleja? Onko kirkko yhä poroporvarillinen laitos? Sitä nyt pohdimme.
Joku on sanonut, että pastori Kai Sadinmaa on kirkon ainoa radikaali. Huhut kertoivat, että hän piti Helsingin Vuosaaren kirkossa yhteiskunnallisesti kantaa ottavia saarnoja, jotka saivat muutaman seurakuntalaisen marssimaan ulos kesken pastorin puheen. Suurelle yleisölle Sadinmaa tuli tunnetuksi erilaisista aamuhartauksistaan radiossa. Eivät ne mitään anarkistisia mustan lipun heilutuksia olleet. Näkökulma vain oli valittu sillä tavoin yllättävästi ja jopa satiirisesti, että puheet herättivät kuulijan.
Näistä seikoista tietoisena luin ahneesti Kai Sadinmaan
kirjan 10 käskyä kirkolle. Siinä
Sadinmaa suomii koko kirkkoinstituutiota ja syyttää nykyistä papistoa siitä,
että he eivät seuraa Kristusta. Kaiken kieltävä esitystapa ihmetytti ja herätti
tunteen, että kirjoittajalla on voimakas itsetehostuksen tarve. Tampereella
äskettäin puhunut Sadinmaa kertoi kirjoittaneensa tietoisesti provosoivan teoksen.
Hän siis halusi luoda keskustelua. Sellaistahan kirkko aina tarvitsee.
O O O
Valitettavasti Sadinmaa epäonnistuu päätavoitteessaan.
Kirja on liian yltiöpäinen herättääkseen keskustelua konservatiivien tai
liberaalien keskuudessa. Se sivuutetaan kummajaisena, josta ei tahdota puhua.
Mutta tarkkaan lukien 10
käskyä kirkolle sisältää myös varteenotettavia ajatuksia, joihin sekä
kirkkokansan että kirkon päättäjien olisi hyvä kiinnittää huomiota. Olisi syytä
pysähtyä kysymään osuuko Sadinmaa oikeaan kirjoittaessaan, että ”ihminen ja
elämä kaikessa rosoisuudessaan ei mahdu kirkkoon.”
Päättäjien tulisi ottaa vakavasti pastorin väite, että
ajattelu on kirkossa kiellettyä. Sen sijalle vaaditaan Sadinmaan mukaan kyselemätöntä
tottelevaisuutta ja alistumista. Jotain totuutta tuossa on, sillä olen kuullut
muutaman papin sanovan, että tavallisella seurakuntapastorilla ei ole
sananvapautta. Suoraan puhumisen oikeus on varattu ylemmissä asemissa oleville.
Sadinmaa sanoo, että pärjätäkseen on pakko kaventaa olemistaan.
”Elävyys, vitaalisuus, intohimoisuus ja seksuaalisuus koetaan uhkaavina.”
Tuossa on jotain perää; olen sen itse huomannut. Erityisesti
herätyskristillisyyden puolella vaaditaan ihmistä kaventamaan itseään.
Luonnoton suhde seksuaalisuuteen on vanhasta kirkosta saatu perintö, joka ei
helposti kulu pois. En tiedä onko kukaan pappi tahtonut ja rohjennut sanoa
julkisesti, että seksuaalisuus on Jumalan kaunein luomus.
O O O
Onko siis Kai Sadinmaa kirkon ainoa radikaali ja onko hän
radikaali laisinkaan? Iän karttuessa olen tullut siihen tulokseen, että
radikalismi ei saa olla itsetarkoitus ja kiihkon väline. Voidakseen tavoitella
päämäärää, pitää radikaalin omata suhteellisuudentajua ja malttia. Vastaan siis
kysymykseeni, että Sadinmaa on kasvamassa radikaaliksi. Hänellä voi olla vielä
paljonkin annettavaa kirkolle.
Kukaan ei ole kirkon ainoa radikaali. Koska heitä löytyy
johtavalta tasolta, täytyy löytyä ajatusten puitteissa myös kenttätason
työntekijöistä. Meillä on ollut kaksi radikaalia arkkipiispaa, Mikko Juva ja John Vikström. Erityisesti Juvan arvo ja vapauttava vaikutus on
pakko tunnustaa, kun meidän aikakautemme kirkon historia laaditaan. On myös
kaksi radikaalia piispaa. Wille
Riekkisen ja Irja Askolan kohdalla
ilmaus ”liberaali” olisi aivan liian mieto. Muilla on helpompaa, mutta Juva
joutui työskentelemään vaikeissa oloissa.
Täytyykö tulla piispaksi voidakseen olla radikaali?
Onneksi ei. Ilman tiuhapiikkistä haravaakin tulee heti mieleeni kaksi
radikaalia pappia Tampereelta. Tuomiorovasti Olli Hallikainen on ennakkoluulottomasti suojannut ja kehittänyt
seksuaalisiin vähemmistöihin kuuluvien Sateenkaarimessuja. On myös mainittava
seurakuntien yhteiskunnallisen työn johtaja Ilkka Hjerppe, joka oli kymmenisen vuotta sitten luomassa yhä
toimivaa vapaan sanan keskusteluryhmää, jossa kirkolliset ja kirkkoon
kuulumattomat, jopa uskonnottomat voivat kokoontua vaihtamaan ajatuksia ilman
auktoriteettia.
Sananvapaus on kirkon suuri haaste. Jos se nykyistä
laajemmin sallitaan, saamme kuulla ja kokea tervehdyttävää radikalismia.
Risto Koivisto