Uutiset 2019

24.4.2019 16.02

Ekovaelluksella 4.5. poimitaan roskia mietiskelyn tueksi

Mitä elämässä on liikaa, ja miten ihmiset voisivat omassa arjessaan ehkäistä ilmastonmuutosta? Tätä pohditaan Ekovaelluksella lauantaina 4. toukokuuta.

penkkarikarkit
Vaelluksella kohti Pispalan kirkkoa osallistujat keräävät roskia reitin varrelta. Kuva: Kirkon Kuvapankki/ Aarne Ornio
Liikkeelle lähdetään iltapäivällä seitsemästä eri kohteesta, ja vaellukset päätyvät Pispalan kirkolle. Vaelluksilla kuljetaan pääasiassa hiljaisuudessa. Esteetön vaellus ja yksinelävien vaellus ovat keskustelevia ryhmiä.

Päivän teemana on Elämää puu meille tuokoon.

– Ideana on, että samalla kun luonnosta poimitaan roskia, tilalle viedään puuntaimia. Näin kasvatetaan hiilinielua sekä ehkäistään ilmastonmuutosta, kertoo Tampereen seurakuntien hengellisen ohjauksen pastori Jussi Holopainen.

Puiden istutus toteutuu myöhemmin Afrikassa, kun Ekovaelluksen messukolehdin tuotto suunnataan Suomen Lähetysseuran kautta puunistutuskampanjaan Tansaniassa.

Reittien ohjaajat jakavat osallistujille mietiskelymateriaalin liikkeelle lähdettäessä.

– Ekovaellus haastaa osallistujia miettimään, mitä luomakunta haluaa meille kertoa, ja mitä voisimme tehdä ilmaston lämpenemisen ehkäisemiseksi.

Mistä voisit luopua?

Rannassa on kumollaan soutuveneitä, ja niiden takana valoheijastuu juuri sulamassa olevasta jään pinnasta.
Viinikan kirkolta lähtevä vaellus kulkee Pyhäjärven rantaa pitkin. Kuva Virve Jylhäsalo
Roskat voivat olla oikeita tienvarrelta noukittuja roskia tai kuvaannollisia esimerkkejä kerääjän omasta elämästä.

– Jokainen voi samalla pohtia, mikä omassa elämässä on ylimääräistä, ja mitä asioita on kenties liikaa. Mistä voisimme luopua, jotta ympäristö ja ihminen itse voisivat paremmin, pohtii Holopainen.

Koko vaellus on rakenteeltaan jumalanpalvelus. Kun saavutaan Pispalan kirkkoon, mennään kahville. Sen jälkeen  vaellus jatkuu selkokielisellä messulla,jonka kolehti kannetaan puiden istuttamiseen Tansaniaan.

Vaellukset eivät edellytä ilmoittautumista.

Elämää puu meille tuokoon – Pyhiinvaellus Pispalan kirkolle 4.5. lähtöpaikat:

• Klo 12.30 Viinikan kirkolta (Kaartotie 1) Pyhäjärven rantaa pitkin
  • Klo 12.30 Tuomiokirkon pääovilta (Tuomiokirkonkatu 3b) Pispalan harjun kautta
  • Klo 13 Tesoman kirkolta (Tesomankuja 11) Kaarilan kautta
  • Klo 13 Aleksanterin kirkolta (Pyynikin kirkkopuisto) Pyynikin harjun kautta
  • Klo 13.30 Lielahden kirkolta (Ollinojank. 2) Hiedanrannan kautta
  • Klo 14 Yksin elävien vaellus Aleksanterin kirkolta
  • Klo 14 Esteetön vaellus Pispalan kirkon yläparkkipaikalta (Pispalan valtatie 16)
Ajatuksia päivän teemasta on mahdollista vaihtaa kahvinjuonnin aikana. Selkokielisen messun toteuttamiseen osallistuu kehitysvammaisten seurakunta.
  • Klo 15–16 Saapuminen ja kahvittelua Pispalan kirkolla
  • Klo 16–16.30 Selkokielinen messu