Uutiset 2019

16.4.2019 15.20

Eläydy ristin tiellä ja matkaa kohti pääsiäistä

Pääsiäisvaellukset ja näytelmät antavat mahdollisuuden kulkea Kristuksen kärsimystietä ja eläytyä pääsiäisen tapahtumiin.

Via Dolorosa Tesoman kirkossa

Via-dolorosa lasimaalaus, jossa kolme naista kantaa jeesusta valkoiseeen liinaan käärittynä.
Via Dolorosa Tesoman kirkossa. Kuva Hannu Jukola
Via Dolorosa on sisäinen matka kohti pääsiäistä, palmusunnuntain tapahtumista Jeesuksen ylösnousemukseen. Reitti on hiljainen, puhetta ei ole paljon.

Via Dolorosa tarjoaa kulkijalle kokonaisvaltaisen elämyksen kaikkien aistien välityksellä. Opas johdattelee ryhmänsä vaeltamaan Jeesuksen seurassa murheesta iloon, tappiosta voittoon.

Via Dolorosa  Tesoman kirkossa
    • ma 15.—ke 17.4. klo 17–20
    • kiirastorstai 18.4. klo 17–19.30, ehtoollinen klo 20
    • pitkäperjantai 19.4. klo 11–18, jumalanpalvelus klo 10, rukoushetket klo 15 ja klo 18, viimeinen opastus klo 17.30
      Tesoman kirkko, Tesomankuja 11 (Tesomankatu 6)

Pääsiäisvaellukset Hervannassa ja Härmälässä

Pieni pääsiäisvaellus palmusunnuntaista pääsiäiseen Hervannan kirkossa. Voit tulla hiljentymään kirkkoon ja kulkea kirkkosaliin ja kappeliin rakennettujen alttarien äärellä.
      • ma 15. - ma 22.4. klo 11-13 ja kirkon aukioloaikoina.
      Pääsiäisvaellus Härmälän kirkossa. Vaellukset alkavat Antinkadun puoleiselta ovelta.
      • Vaella pääsiäiseesi 16.-19.4. ja 21.4. klo 13-19

Pääsiäisnäytelmä ja messu Aitolahdessa

Pääsiäisnäytelmässä Aitolahden kirkossa valkoiseen toogaan pukeutunut mies kantaa ristiä ja hänen ympärillään on sotilaiksi pukeutuneita miehiä.
      Pääsiäisnäytelmä Aitolahden kirkossa. Kuva Janne Ruotsalainen
      Jerusalemin pääsiäisjuhlien tapahtumat palmusunnuntaista aina ylösnousemukseen on puettu kirkkonäytelmän muotoon.

Pääsiäisnäytelmä esitetään pääsiäispäivän messussa sunnuntaina 21.4. kello  11 Aitolahden kirkossa.

Kaikki kirkkovieraat pääsevät heti mukaan tapahtumiin laulamalla riemullista Hoosianna-virttä. Tästä tunnelmasta on pitkä henkinen matka tuskaiseen rukoukseen Getsemanen puutarhassa ja vihantäyteiseen huutokuoroon Pilatuksen kuulustelun jälkeen: ”Ristiinnaulitse, ristiinnaulitse!”