Uutiset 2019

25.10.2019 13.46

Julkujärven metsäalue liitetään Metso-ohjelmaan

Tampereen seurakunnat liittää Metso-suojeluohjelmaan Julkujärven alueella sijaitsevan 5,7 hehtaarin metsäalan. Metso on yksityisille metsänomistajille suunnattu vapaaehtoinen ohjelma, jonka kautta voi suojella ja hoitaa metsien luontoarvoja ja samalla turvata luonnon monimuotoisuuden säilymistä.

Julkujärven alue on järven jyrkässä rinteessä oleva palsta, jossa on vanhoille metsille tyypillisiä lajeja, kuten kämmeköitä.
Maisema huhtikuisesta lehtometsästä, josta puiden ja kallion takaa näkyy järvi ja sen takana oleva metsä.
Alasjärven rannasta 7,8 hehtaaria Lahnakallion ympärillä on jo luonnonsuojelulain perusteella suojeltua lehtoaluetta, josta osa sijaitsee seurakuntien mailla. Kuva Rami Marjamäki
Metso-ohjelmassa eli Etelä-Suomen metsien monimuotoisuuden toimintaohjelmassa suojelulla tarkoitetaan yksityisen suojelualueen perustamista tai alueen myymistä valtiolle luonnonsuojelutarkoituksiin. Julkujärven metsäalue jää seurakuntayhtymän omistukseen ja valtio maksaa suojelusta korvausta puuston arvon perusteella. Julkujärven alueen korvaushinta on 48 850 euroa.

Tammikuussa 2017 hyväksyttiin Tampereen seurakuntayhtymän metsäsuunnitelma vuosille 2017–2026 ja ehdotus Metsoon liitettävistä alueista. Ehdotus tehtiin vuonna 2012 laaditun Metso-kartoituksen perusteella. Myös Tampereen seurakuntayhtymän ympäristöohjelmassa on maininta, että Metso-ohjelmaan liitetään alueita tulevaisuudessa.

Fossiilisilla polttoaineilla tuotetusta sähköstä luovutaan

Tampereen seurakunnat luopuu fossiilisilla polttoaineilla tuotetusta sähköstä vuoden 2021 alkuun mennessä. Seurakuntayhtymän sähköntoimittajaksi on kilpailutuksella kaudelle 1.1.2021–31.12.2024 valittu Vaasan Sähkö Oy, joka toimittaa hiilidioksidivapaalla tuotantotavalla tuotettua sähköä. Hiilidioksidivapaa sähkö sisältää myös ydinvoimalla tuotetun energian toisin kuin kokonaan uusiutuvilla tuotettu sähkö.